Svängig helg för J20
Publicerad: 2018-12-03
Junior
J20 hade under helgen två viktiga möten mot Örebro HK där två vinster skulle skapa goda förutsättningar för framtiden. Summan blev dock två av sex poäng och blandade känslor från helgen.
– Vi hade såklart hoppats på mer men kan bara blicka framåt, säger tränare Markus Karlsson.

Färjestad tog i lördags emot Örebro HK hemma i Kobbs Arena. En match med högt tempo där Örebro till slut drog längsta strået och vann matchen med 4-2.
– Olyckliga utvisningar gjorde att Örebro fick momentum i andra perioden och kunde hålla undan matchen ut, säger Karlsson.

Andra mötet lagen emellan blev en mer svängig historia. Örebro öppnade i ett rasande tempo och fick rättvist gå till periodvila med en 2-1 ledning. Andra perioden spelade Färjestad upp sig och vände till en 3-2 ledning inför sista. Väl där utnyttjade Färjestad ett tillfälle i spel fem mot tre och utökade ledningen till 4-2. Örebro var dock snabba att ge svar när man via två powerplay lyckas reducera, kvittera och därmed ta matchen till förlängning. Väl där är Färjestad som alltid starka och får med sig extrapoängen hem till Karlstad.
– Tyvärr är det utvisningar som denna helgen straffar oss. Många gånger gör vi ett bra jobb i boxplay men vi ska inte behöva hamna i situationer likt dessa om vi håller oss kalla, menar Karlsson.

Två av sex poäng var inte riktigt vad laget behövde och även om tabelläget är kritiskt är ännu inget kört. Det tre avslutande omgångarna spelas alla tre kommande helg. Alla tre matcher går av stapeln i Kobbs Arena så kom och stötta laget i jakten på vidare spel i SuperElit Topp 10.
– Hoppet lever, avslutar Karlsson

Skribent Viktor Algurén