Förlust efter jämn match i Malmö
Publicerad: 2020-02-29
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 3-1 (1-1, 1-0, 1-0). Färjestad tog ledningen tidigt genom Victor Ejdsell och hade fina lägen för 2-0 men fick inte in pucken. Istället vände Malmö på matchen och vann med 3-1, sista målet i tom målbur.

Första perioden

Ett bestämt Färjestad tog tag i spelet från start och fick tidig utdelning. Per Åslund spelade fram till Victor Ejdsell som i friläge kunde runda Malmömålvakten Alsenfelt trots hård uppvaktning bakifrån. Ejdsell brakade in i sargen efter mål och gick av med smärtor men kom turligt nog tillbaka i spel några byten senare.
FBK, med tre spelare hemma i magsjuka, spelade disciplinerat och enkelt. Man bröt Malmös uppspel högt upp i banan och skapade många lägen att öka på sin ledning men Alsenfelt höll tätt. Det var framför allt formationen med Gustav Rydahl, Marcus Nilsson och Daniel Viksten satte hemmalaget under riktigt hårt tryck.

I tolfte minuten var Per Åslund på väg igenom men revs ner, utan åtgärd från domarna.
Malmö tog över spelmässigt och kvitteringen kom efter 13:57 då Matias Myttynen i friläge tryckte upp pucken över klubbhandsken på Arvid Holm i FBK-kassen.
FBK drog sen på sig två raka utvisningar men klarade av båda på ett bra sätt.

Andra perioden

Malmö var nära mål redan i första minuten men Per Åslund låste klubban för Frederic Storm och räddade ett givet mål. Åslund tog en nödvändig utvisning i det läget.
Det bjöds på en böljande hockey med några halvchanser åt båda håll men målvakterna Alsenfelt och Holm höll tätt. Albin Eriksson hade bästa läget för FBK men fri nära mål fick han inte riktigt ordning på avslutet.
I femtonde minuten åkte sig Fredrik Händemark fri men FBK--målvakten räddade följsamt med vänstra benskyddet.
Minuten senare kom 2-1 då FBK räknade bort sig lite i mitten och Carl Persson kunde prickskjuta in pucken vid vänsterstolpen.

Tredje perioden

Matchbilden med böljande hockey höll i sig i den tredje och det var fortsatt smågrinigt på isen med utvisningar som följd.
Båda lagen hade lägen att göra mål men målvakterna visade upp ett mycket starkt spel mellan stolparna.
Malmö spelade med en stark defensiv och gjorde det svårt för FBK att komma in mot mål. Efter 52:51 fick FBK en utvisning med sig och första chansen i powerplay. Ligans bästa PP hade dock svårt att få till något bra och Malmö klarade ut läget.
Timeout för bortalaget med 3:34 kvar och man plockade ut målvakten för att spela sex mot fem. Det straffade sig minuten senare då Lars Bryggman tryckte in 3-1 i öppen målbur.
FBK gjorde om manövern de sista två minuterna och hade bra chanser att reducera men Oscar Alsenfelt briljerade i hemmamålet.