Målvakternas match när FBK föll med enda målet
Publicerad: 2018-09-27
Matchreferat
Timrå - Färjestad 1-0 (0-0, 0-0, 1-0). Det var högt tempo och massor med målchanser men två fantastiska målvakter räddade nästan allt. Matchens enda mål kom långt in i tredje perioden när Sebastian Collbergs styrning i powerplay ställde Markus Svensson i FBK-kassen.

Första perioden

Det var högt tempo från start och Timrå tog ett litet spelmässigt kommando. Chansmässigt var det jämnt där Sebastian Erixon och Joakim Nygård hade lägen för FBK men Niklas Svedberg i hemmamålet räddade. Timrå hade fina lägen för Sebastian Collberg och Ludvig Rensfeldt men Markus Svensson agerade stabilt och höll tätt.
I mitten av perioden fick Jesper Olofsson gratisläge mitt framför mål men Svedberg stod i vägen. I spelvändningen fick Vilmos Gallo en fin chans men FBK-målvakten var följsam.
FBK fick periodens enda powerplay och hade skott från Mikael Wikstrand och Olofsson men Timråmålvakten räddade båda.

Andra perioden

Matchbilden från inledningsperioden höll i sig, högt tempo och bra fart på framför allt Timrå, närmast var Patrik Blomberg med ett stolpskott. Hemmalaget trummade på och FBK-målvakten tvingades till ett antal kanonräddningar på mer eller mindre öppna lägen.
Sista fem minuterna fick FBK äntligen lite offensivt tryck med flera fina lägen men även Svedberg var tät. Axel Ottosson kvitterade dessutom i stolpträffar när han styrde ett backskott i högerstolpen.

Tredje perioden

Den böljande hockeyn fortsatte och det var chanser åt båda håll. Timrå fick ett powerplay och var nära ett ledningsmål men Johannes Kinnvalls skott tog i vänsterstolpen. FBK hade nästa chans i nionde minuten när Jesse Virtanen sköt direkt men Svedberg stod för en enorm sidledsräddning.
FBK hade nu en bra period men den avbröts av en egen utvisning. Då kom matchens första mål och det var Sebastian Collberg som styrde ett backskott, helt otagbart för Svensson.
Nu tvingades FBK jaga och hade lägen för Alexander Johansson och Gustav Rydahl men utan resultat. Med 1:43 kvar plockade man målvakten men fick aldrig till några heta kvitteringslägen.

Tuff förlust för FBK men det är svårt att vinna när man inte gör några mål. Markus Svensson var åter fenomenal i FBK-målet med massor med klassräddningar, han tog 35 av 36 skott.