FBK föll mot Brynäs efter straffar
Publicerad: 2018-12-30
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 3-4 (1-2, 1-0, 1-1, 0-0, 0-1). FBK tog ledningen med 1-0, Brynäs vände till 1-2 och FBK vände tillbaka till 3-2 i den tredje perioden. Brynäs kvitterade med uttagen målvakt med 40 sekunder kvar och avgjorde sen i straffläggningen.

Första perioden

Hemmalaget inledde piggast och fick utdelning i tredje minuten. Joakim Nygård suger åt sig pucken i höger tekningscirkel, lurar sinmotståndare i sidled och skjuter ett skott som sitter vid högerstolpen. Nygård målskytt för 5:e matchen i rad!
Brynäs fick matchens första numerära överläge och kvitterade. Nicklas Danielsson sköt, Markus Svensson räddade men Ryan Gunderson fick pucken på vänstrersidan och hade öppet mål till 1-1.
FBK förde spelet men Brynäs vände vasst på spelet. Gunderson hade fritt fram efter tretton minuter men Svensson räddade starkt.
FBK fick nästa powerplay men det blev resultatlöst. I slutminuten slarvade FBK på egen blålinje och Daniel Mannberg kom fri på vänsterkanten och sprätte upp pucken i det bortre krysset. 1-2!
I slutsekunderna sköt Nicklas Danielsson ett stenhårt slagskott som tog i FBK-målvaktens hjälm och han blev liggande. Svensson lämnade isen och Adam Werner ersatte.

Andra perioden

FBK kom ut mer betydligt bättre fart i spelet och hade massor med avslut men David Rautio räddade allt. Kvitteringen kom i nionde minuten när Oskar Steen spelade bakåt till Ilari Melart på vänsterkanten. Melart sköt direkt och fick på en riktig kanon som for in i högerkrysset. 2-2!
FBK fick tre chanser i numerärt överläge under perioden men lyckades inte få in pucken bakom Rautio, mycket tack vare ett uppoffrande spel av utespelarna i Brynäs. Skotten var 14-2 i perioden och bekräftade hemmadominansen.

Tredje perioden

FBK tog ett bastant grepp om spelet och gick för ett ledningsmål. Mitt i pressen kom Brynäs Samuel Asklöf fri men Adam Werner räddade. I femte minuten jobbar Linus Johansson in pucken mot mål och Daniel Viksten trycker in returen, målet döms dock bort efter att Johansson varit i målgården och stört Rautio.
Hemmalaget fortsatte offensiven och efter 9:28 kom 3-2 på riktigt. Jesper Olofsson fick pucken i mitten och sköt in pucken mellan plock och benskydd på Brynäsmålvakten.
Nu var det ombytta roller och Brynäs tvingades jaga. FBK försvarade sig dock mycket bra och med dryga minuten kvar plockade Brynäs målvakten för spel sex mot fem. Satsningen lyckades då man tog sig in mot mål och Tomi Sallinen tryckte in 3-3-pucken med 40 sekunder kvar. Jodå, samme Sallinen som lämnade FBK för ett par veckor sedan.

Förlängning

Spel tre mot tre och massor med vassa lägen i för båda lagen men två skickliga målvakter, Werner och Rautio, såg till att det gick till straffar.

Straffläggning

Michael Lindqvist gav FBK ledningen i straffläggningen men Victor Söderström kvitterade i tredje rundan till 1-1. Sen avgjorde samme Söderström i suddenstraffarna och Brynäs tog med sig bonuspoängen.