Martin Johansson kvitterade sent i tredje
Publicerad: 2020-11-10
Eftersnack
Färjestad var illa ute hemma mot Leksand efter massor med missade målchanser. Martin Johansson kvitterade i tredje perioden till 2-2 med 3:36 kvar och Daniel Viksten avgjorde i förlängningen till en 3-2-vinst.
– Jäkligt skön seger, säger Johansson.

Första matchen efter ett uppehåll brukar alltid vara lite oviss, vilken form är laget i?
– Ja, lite annorlunda är det ju helt klart, säger Martin Johansson.
Det ser lite slarvigt ut, tempot är högt men timingen i passningar och positionsspel lämnar en del att önska.
– Jag tycker att vi började bra men så tog de ledningen, säger Martin.

– Vi började bra i andra perioden också, hade massor med lägen men sätter inte pucken.
I tredje jagar FBK kvittering och den kom genom Jesse Virtanen efter 6:27. Jakten på ett ledningsmål bryts abrupt efter Daniel Gunnarssons 1-2 med knappa sju minuter kvar.
– Jobbigt mål, inget vi liksom väntade oss men det var ett jädra skott han fick på, säger Martin.
Gunnarssons kanon gick in vid Arvid Holms första stolpe, eller stolpe-stolpe-in för att vara exakt.

Martin Johansson såg dock till att ta matchen till förlängning. Efter en fin uppåkning på vänsterkanten bröt han in mot mål.
– Jag letade egentligen efter "Åsa" (Per Åslund) på andra sidan men backen täckte honom så jag gick på mål själv, säger han.
– Det blev grötigt vid mål men pucken kom ut bakom och jag fick in den på andra sidan.
Det kallas köksvägen på hockeyspråk. Domarna tittade noga på repriserna, som alltid vid dessa "grötmål".

Hur orolig var du att det inte skulle vara godkänt?

– Nja, såg ju på repriserna att "Sebbe" (Erixon) körde in lite i deras målvakt men det var ju utanför målområdet, tycker FBK-centern.
– Deras spelare petade bort pucken under plocken, jag var inte så orolig.

Daniel Viksten avgjorde i förlängningen. Ett starkt mål med en Leksandsspelare "på ryggen" från mittlinjen.
– Starkt! berömmer 33-åringen efter Vikstens avgörande.
– Jäkligt skön seger!

På torsdag väntar Frölunda i ett, mer eller mindre, tomt Scandinavium.
– Ska bli kul, brukar vara bra matcher mellan oss! – Publiken har vi varit utan hela säsongen och det är lika för alla, avslutar Martin.

Senast Färjestad mötte Frölunda blev det en övertygande hemmaseger med 3-0 efter säsongens bästa insats från Karlstadslaget.