Lindqvist matchvinnare med två mål
Publicerad: 2018-12-19
Eftersnack
Michael Lindqvist är stekhet för tillfället. Mot Örebro stod han för de två sista målen när Färjestad vände 0-3 till 4-3.
– Skönaste segern sen jag kom tillbaka till Färjestad, säger "Linkan".

Färjestads målkung Michael Lindqvist bjöd på Örebros 0-2-mål i första perioden när han tappade pucken till Jere Sallinen i egen zon. Sallinen tackade för friläget och tryckte in pucken bakom Markus Svensson.
– Såg inte honom, de var två också, bedrövligt, suckade "Linkan".
Nåja, "Linkan" skulle ta revansch så det sjöng om det i tredje perioden. Det var 0-3 efter två perioder, vad sa ni inför tredje?
– Vi var inte nöjda hur vi spelat och vi fick en boost av tränarna inför tredje perioden, säger "Linkan".
– Inte kul när vi inte är mentalt redo och inte hjälpte varann.
Efter 1-3 och 2-3 klev Lindqvist in i handlingen på allvar och gjorde det han är bäst på, målskytt som han är. I powerplay bombade han in 3-3-pucken högt och skottet var så stenhårt att domarna inte uppfattade att det var mål, de verkade tro att pucken tog i ribban.
– Såg direkt att det var mål men funderade lite eftersom innerribban är duktigt vadderad och det lät lite för mycket så jag blev lite osäker men jätteskönt när de dömde mål.

I förlängningen avgjorde han sen matchen efter bra spel av FBK. Theodor Lennström spelade in till Gustav Rydahl som, trots fritt läge, spelade vidare i sidled till Lindqvist och han sköt direkt. Förre FBK-målvakten Stefan Steén hann inte över i sidled och matchen var avgjord, 4-3 till FBK.
Du fick in pucken trots att du hade en Örebrospelare mot dig.
– Han trodde väl att "Gurra" skulle skjuta och gick mot honom och hade inte riktigt koll på mig.
Lindqvist sköt med klubban lite mellan benen på Örebros Marcus Weinstock, starkt gjort med en snipers självklara instinkt.
– Det var "Gurras" och "Teddans" mål med fina passningar.

Du fick spela väldigt mycket i tredje perioden?
– Får man stort förtroende ska man förvalta det och det gjorde jag i tredje perioden. Skönaste segern sen jag kom tillbaka till Färjestad.
Skönt för en målskytt att sätta puckarna?
– Klart det är skönt att göra mål och bidra offensivt men vinner vi med 1-0 tar jag det också, det viktigaste är att vinna hockeymatcher.

Hur sliten känner du dig efter Tre Kronors matcher i Ryssland?
– Klart att det tar med resor till Ryssland och att spela tre matcher på fyra dagar i högre tempo men det ger en boost också, avslutar matchvinnaren.

Webredakt Hans-Göran Bäckström