Färjestad klart för CHL-slutspel
Publicerad: 2022-10-04
CHL
Färjestad BK - Comarch Cracovia 5-1 (2-0, 1-1, 2-0).
Det var klasskillnad när FBK besegrade polska Cracovia i CHL. Det var stundtals spel mot ett mål och segersiffrorna kunde varit betydligt större.

Första perioden

Färjestad tog hand om spelet från start och fick med sig en tidig utvisning dock utan att resultera. Ledningsmålet kom istället efter fem minuter då Marcus Westfält spelade in i mitten till en helt fri Anton Berglund. FBK-backen gjorde inget misstag utan pricksköt in pucken mellan benskydd och plockhandsken på Rok Stojanovic i Cracoviamålet.
Hemmalaget förslade spelet i anfallszonen och hade ett par fina lägen men varken Daniel Viksten (friläge) eller Michael Lindqvist (närskott) lyckades få in pucken. FBK skulle dock göra 2-0 genom Patrik Lundh som lyckades trä in pucken från nära håll.
Skotten i första var 10-3 och det underströk klasskillnaden på isen.

Andra perioden

Hemmalaget fortsatte att dominera stort och det var spel mot ett mål mest hela tiden. Daniel Viksten ökade på till 3-0 på egen hand efter fyra minuter. Han tog ett varv runt motsåndarmålet motsols och lyckades ta sig till ett fritt skottläge och pucken satt högt vid den bortre stolpen.
Det stora övertaget medförde dock att FBK började spela lekfullt och passa en gång för mycket. Man skapade en hel del målchanser men Stojanovic i bortamålet gjorde många fina räddningar och höll nere siffrorna.
Cracovia hade ett par frilägen under perioden och reduceringen kom på ett sådant. Damian Kapica lurade Dennis Hildeby åt höger men la in pucken till vänster istället.3-1 i paus efter 11-2 i skott.

Tredje perioden

Gästerna från Polen fick vittring efter sin reducering och inledde perioden mycket optimistiskt. Cracovia sköt lika många skott mot mål på några minuter som de gjort på de två första perioden tillsammans. Men Hildeby klev upp med några starka räddningar och 3-1 stod sig.
FBK tog sakta men säkert över spelmässigt och efter sex minuter kom 4-1-målet. Backen August Tornberg sköt från högerläge och pucken smet in mellan plock och benskydd på målvakten.
FBK fick sitt tredje powerplay i matchen och då kom 5-1. Remi Elie sköt från halvdistans, målvakten halvräddade men fick se pucken gå i en båge och in i nät.
Det slutade 5-1 och segern var odiskutabel, det kunde varit det dubbla.

Färjestad är därmed helt klara för slutspelet i CHL.