Nyströms kanon räddade poängen
Publicerad: 2023-01-07
Eftersnack
FBK vände åter ett underläge till seger när man vände 1-3 till 4-3-seger borta mot Timrå. Joel Nyström "bombade" in kvitteringen till 3-3 i slutet på tredje.
– Jag siktade på bortre och det var skönt att den gick in, säger FBK-backen.

Färjestad inledde knappast enligt sin gameplan när man mötte Timrå borta. Det var 3-1 till hemmalaget efter första perioden och det kunde varit ännu mer.
– Vi gör en väldigt dålig första period, kommer inte ut och är inre redo för att tävla, vinner inga pucker, medger Joel Nyström.
Vad sa ni inför andra perioden för att få ordning på spelet?
– Att vi skulle vara snabbare in i situationerna, tävla mer och vinna kamperna.
– Sen gör vi en bättre andra period som blir lite sönderryckt av powerplay och boxplay. Utvisningarna haglade, var det svårt med domarnivån i andra?
– Nja, de tog väl nån billig utvisning åt båda hållen men jag tycker att det jämnade ut sig.
– Vi lyckas ju få in en puck där och i tredje perioden gör vi en bra push och får in 3-3.
Det var Nyström själv som fullständigt bombade in kvitteringspucken upp i högerkrysset.
– "Lilliz" (Marcus Nilsson) passade upp till "Teddan" (Theodor Lennström) först och jag fick ett bra pass från honom och "Åsa" (Per Åslund) gjorde ett bra jobb framför mål som vanligt, säger 20-åringen.
– Jag siktade på bortre och det var skönt att den gick in.
Du fick på en riktig kanon?
– Haha, ja, det var en bra träff, det var det. Skönt för hela laget där när vi plockade upp 1-3 till 3-3.
Kvitteringen föregicks av ett matchstraff på Timråbacken Per Svensson som knätacklade Eric Engstrand som fick utgå skadad. Vad tyckte du om matchstraffet?
– Jag såg inte för jag blödde näsblod och fick en "tuss" i näsan just då men jag hörde att det var en bentackling, så då var det väl rätt då.

Theodor Lennström avgjorde matchen i samma powerplay i förlängningen och FBK vann med 4-3.
En ny stark vändning från er sida, näst senast var det 1-4 mot Örebro som vändes till 5-4-seger.
– Vi tror på det hela tiden och när vi spelar som vi ska så är vi ett bra lag.
Det här var 6:e raka segern, ni är i bra form?
– Vi tar poängen även om vi inte är helt nöjda med alla bitar i spelet, säger Nyström.
– Men vi får slipa på detaljerna och så är det ny match på torsdag.
En imponerande styrka av ett lag att ta många poäng även om spelet hackar lite.
Vad säger du om din egen säsong. så här långt?
– Har varit lite upp och ner, tycker jag, har spelat med "Teddan" stora delar avsäsongen och han hjälper mig väldigt mycket därute, tycker att vi har ett bra samarbete, det är kul att spela!

Webredakt Hans-Göran Bäckström