Säsongens viktigaste match hittills - eller?
Publicerad: 2019-10-14
CHL
Vinn eller försvinn. Om man bortser från andra möjliga resultat är förutsättningarna enkla inför morgondagen match som är den sista i CHL’s gruppspel. Säsongens viktigaste match hittills.
– Solklart, säger Färjestads GM Peter Jakobsson.

Det är stenhårt om den sista slutspelsplatsen i grupp G. Red Bull München kvalificerade sig genom segern mot Färjestad förra veckan och som tabellen ser ut idag så har Färjestad den andra slutspelsplatsen. Dock jagar Ambri-Piotta som spelar mot redan avsågade Banska Bystrica. De har en pinne mindre och vid seger så står de på 10. Om så blir fallet behöver Färjestad vinna.
– Vi har allt i egna händer och vi vill inget annat än att ta oss vidare i europaspelet, säger Peter Jakobsson.
{!A}

Varför är det viktigt för Färjestad att finna med på Europascenen?

– Det finns flera orsaker. Dels är det ekonomiska faktorer, men om man ska se till min huvudsyssla som är sporten så handlar det om att göra Färjestad BK till ett bekant ”ansikte” igen. Det påverkar i kontakter med framtida spelare som kan tänka sig en övergång. Där kan det falla på att man spelar eller inte spelar i CHL. Konkurrerar vi med klubbar från Tyskland, Ryssland eller Schweiz så står vi oss ganska slätt, men annars vill vi vara med och ha möjligheten att hugga på de namn som är intressanta för oss. Många spelare kanske aldrig kommer att spela i ett landslag. Då är CHL deras chans att spela internationellt. För spelarna själva betyder det mycket, menar Jakobsson.

En spelare anno 2019-2020 är väl också sitt eget ”varumärke”.

– I allra högsta grad. Där har du en anledning till att det är en stor fördel med att spela utanför landets gränser. Det är en chans för spelarna att visa upp sig. Jag vet att det här låter så tråkigt, men vi befinner oss på en liten plats i en stor marknad här hemma i Sverige. Världen förändras och ibland till det bättre, ibland till det sämre. När det gäller CHL så har turneringen tagit stora steg i rätt riktning de senaste säsongerna och den kommer att bli viktigare för varje år som går. Inte minst ekonomiskt då ersättningarna ökar ju längre du går och kommer även att öka under de kommande åren. Går man långt så är det ekonomiskt bra och ger oss förutsättningar till ett ännu starkare lag på sikt, säger Jakobsson.
{!B}

En annan sak som det snackas mycket om är skaderisken. Men är den större i CHL än i vår egen liga, SHL?

– Nej, det är den inte. Hade vi haft rejäl otur hade vi tappat två spelare i lördags. Då tänker jag på Albert och Sebastian som båda fick rejäla smällar av situationer som vi inte vill se på en hockeybana. Per Åslund fick sin smäll i SHL, likaså Anton Grundel om man nu ska dra upp några exempel. Olyckor och dåliga beslut förekommer överallt så jag ser inte CHL vara något som skulle vara värre än SHL ur den aspekten. Sedan så är det väl så att det tillåts lite med tjuvnyp nere på kontinenten än här hemma, det får man vara ärlig att säga.

Vid seger i morgon så är Färjestad BK kvalificerat för slutspelet i CHL. Vad är din drömlottning i en eventuell nästa runda?

– Tänk att bli lottade mot Skoda Plzen. Det skulle innebära att Milan Gulas kommer tillbaka och spelar en match i Löfbergs Arena. Vore inte det häftigt, avslutar Peter Jakobsson.
{!C}
{!D}