”Linkan” nobbar KHL – stannar i Färjestad
Publicerad: 2021-04-16
Lagbygget
Bud fanns på bordet, men Michael Lindqvist har bestämt sig – det blir en fortsättning i Färjestad BK.

– Det finns andra värden än pengar i livet, säger han.

Efter en säsong med ett alldeles för tidigt uttåg ser nu Michael Lindqvist redan fram emot nästa säsong.
– Jag har en stor revanschlusta efter den här säsongen. Det har varit en märklig säsong på många sätt och den vill jag nu lämna bakom mig. Jag har höga krav på mig själv och jag vet att Färjestad BK och alla supportrar har höga krav och förväntningar på mig. Jag vill också ha kraven på mig då det driver mig att hela tiden vilja utvecklas och bli bättre. Därför ser jag redan fram emot en ny försäsong där jag får möjligheten att bygga upp mig på bästa sätt och komma fräsch och fin när isen är lagd, säger han.

Anbud fanns från utlandet, bland annat KHL. Men det blir ingen flytt för skarpskytten i tröja 34.
– Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Känns väl sådär att åka iväg till något ställe men samtidigt ha i tanken att man vill vara på ett annat. Visst, det är bättre pengar där ute, men det är inte allt i livet. Jag värderar andra saker högt, och i balansen med allt så var det inget jättesvårt beslut att ta att bli kvar här där jag trivs så bra som jag gör. Färjestad som klubb har alltid ställt upp på mig på alla sätt och det väger in, säger han.

Kommande lagbygge är också en anledning till att han väljer att vara kvar i Karlstad och Färjestad.
– Absolut! Det ser lovande ut med de som förlängt, och att nu ”Lilliz” är klar och kommit hem. Med det jag sett hittills, och med de namn man vill förlänga med, så känns det att klubben menar allvar och jag hoppas man löper linan ut. Det finns några intressanta namn där ute som har koppling hit, och kan man hitta lösningar där så ser det ju onekligen trevligt ut inför kommande säsong. En annan sak som jag verkligen längtar efter är att få spela inför våra grymma supportrar igen. Jag har saknat ljudkulissen, menar Lindqvist.

För GM Peter Jakobsson så är därmed ännu en pusselbit i nästa säsongs lagbygge på plats.
– Vi vet att det finns stora pengar i andra ligor som lockar våra bästa spelare. Men det känns varmt i hjärtat att veta att ”Linkan”, och andra, värderar att vara här högre än ett möjligt bättre kontrakt i en annan liga. En Micke Lindqvist i slag är en tillgång för vilket lag som helst. Dessutom är han en stor ledare på sidan av isen, en ack så viktig egenskap för ett lag som vill nå framgång, säger Jakobsson.
{!A}