Resan mot SDHL går vidare för Färjestad BK
Publicerad: 2022-03-06
Damkval
Det var ett argt gäng som åkte hem från Södertälje med 0-6 i baken i torsdags. Under helgen vände tjejerna på steken och är nu vidare i playoffspelet efter 3-0 i dagens avgörande match.

Det kändes från start. Det var ett lag som verkligen hade bestämt sig för att ta kommandot över händelserna. Hemmalaget trampade gasen i botten redan från start och kunde gå till pausvila med 1-0. Det skulle visa sig vara matchens jämnaste period då hemmatrycket blev än tyngre i den andra.

Trots två powerplay lyckades inte hemmalaget öka ledningen, men man investerade i energin och innan perioden var slut hade både Josefin Lindström och Esteri Kalliomäki satt varsin puck i nät.

Södertälje såg trötta ut, men gjorde ett allvarligt försök i inledningen av den tredje perioden. Man sökte långa passningar till sina spjutspetsar, men hemmaförsvaret var förberedda och avvärjde attackerna. SSK fick hela tiden ta omtag i sina attacker, och med halva perioden kvar tog orka slut. Den andra halvan av slutperioden var en defilering av Färjestad som match för match ser bättre och bättre ut.

Julia Martinsson och Elin Benns återkomster, om än sparsamma, visar att laget fått en extra edge som kan vara extremt värdefull när kvalspelets nästa fas tar sin start hemma i Löfbergs Arena på torsdag kväll. Motstånd blir klart i morgon då bäst rankade kvarvarande lag, Skellefteå och Malmö, väljer först.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK-SÖDERTÄLJE SK
3-0 (1-0, 2-0, 0-0)
Mål, FBK: Line Bialik-Öien, Josefin Lindström, Esteri Kalliomäki.
Skott: 39-20 (8-10, 17-7, 14-3)
Utv, FBK: 2x2 SSK: 3x2
Publik: 204