Spelsugen Steen tillbaka mot Linköping
Publicerad: 2018-12-28
inför match
Andra besöket i Linköping denna månad och tredje matchen för säsongen mot LHC.

– Ännu en svår match, men det finns å andra sidan inga lätta matcher i ligan, säger tränare Johan Pennerborn.

Färjestad har stått som vinnare i lagens tidigare möten under säsongen. 3-0 hemma och 1-0 nere i Linköping i början av december.
– Det är historia och vi går in i dagens match med nya förutsättningar. De kommer från en stark bortavinst i Malmö och har en giftig forwardsuppsättning som vi måste ta hand om, säger Pennerborn som idag även får ta med Oskar Steen då hans avstängning nu är över.
– Oskar var väldigt nyttig för oss innan han blev avstängd. Han har tränat bra under frånvaroperioden och vi är glada att ha honom tillgänglig igen, säger Pennerborn.

– Det har varit tufft och tråkigt att sitta på läktaren under den här perioden.Den blev ju så himla lång också, säger Steen själv om att de fem matcherna innefattade såväl ett landslagsbreak som julledighet.
– Tror det blev 27 dagar totalt, så nu är jag ruskigt spelsugen.

Vad säger du om avstängningen?

– Inget smart drag av mig att göra som jag gjorde. Oavsett vad han gör så ska jag inte göra som jag gjorde. Det var aldrig meningen att försöka skada honom eller att jag skulle ha varit ute efter honom på något sätt. Idiotbeslut i stridens hetta som jag ångrar, säger Steen.

När han nu sonat sitt straff kommer han tillbaka och ska försöka plocka upp formen där han slutade.
– Det har gått bra för mig i år, helt klart. Jag har fått mycket förtroende från tränarna och då växer man. Ju mer jag spelar, desto bättre brukar det gå. Så har det alltid varit. Jag hoppas min form är där den ska vara och att det blir bättre framöver, säger 20-åringen.

Spelsugen?

– Skojar du!

Matchen i Saab Arena startar klockan 19:00 och så här ställer Färjestad upp ikväll.

Målvakter

53 Svensson (35 Werner)