Storseger i hemmapremiären
Publicerad: 2021-10-10
DamEttan
Färjestad trampade gasen i botten redan från start i hemmapremiären mot Västerås. Redan efter två minuter var målnollan spräckt, och det skulle bli ytterligare elva innan matchen var över och matchen slutat 12-1 (5-0, 2-1, 5-0) inför 312 åskådare.

Det var ett laddat och bestämt grönvitt gäng som ändrade isen på söndagskvällen. Så bestämda att första målet kom redan efter 2.01 då Marissa Graham satte pucken i mål i spel fem mot fyra. Trycket från hemmalaget var därefter konstant matchen igenom, och innan den första perioden var slut hade fem puckar hamnat i nätet bakom Västeråskeepern.

Mittenperioden blev målmässigt jämnare där också gästerna hade lite mer av puckinnehavet. Efter att ha fått ett friläge så kunde man också reducera, men då hade Färjestad satt ytterligare två puckar i mål. Närmare än så kom man inte, utan det var ett hemmalag som inte tog foten av gaspedalen i den tredje perioden. Det var fullt ös ända till slutsignal och en komfortabel seger och tre nya poäng kunde räknas hem.
– Det blri stora siffror, men det viktigaste är de tre poängen. Sen är jag glad över att det vi fokuserat lite extra på under förberedelserna till dagens match fanns där i spelet. Vi kände att det var viktigt att fortsätta hålla ett bra fokus trpts att matchen var avgjord tidigt, men vi jobbar hela tiden för att bi bättre och då kan man inte slappna av, sade tränaren Silje Holös efter matchen.

Hon förfogar över ett lag som tagit steg. Det är mycket mer linjer i spelet och det finns en tanke bakom i det som görs på isen.
– Det är en vetgirig grupp tjejer. De är lyhörda och vill lära sig. Extra kul att mycket av det vi pratat om och tränat på sitter såpass så här tidigt på säsongen, sade Holös.
{!A}

Det var många målsyttar i dagens match. Julia Martinsson svarade för två snabba i slutperioden och var såklart glad efter segern.
– Idag vinner vi för att vi åker skridsko hela matchen. Vi är med från start, vilket vi pratade om innan att vi skulle vara - att inte vänta utan gasa på direkt. Sedan tycker jag att vi spelar moget, och det är skillnad från tidigare år. Jag tycker att vi har vuxit. En sak i det är ju att fortsätta ha ett bra fokus trots att målen trillar in och matchen är avgjord tidigt. Det tycker jag att vi hade idag. Däremot måste vi bli bättre på att ta snabba beslut på isen. Spelet måste bli snabbare, så det får vi jobba lite med. Det kommer vi att få nytta av längre fram, avslutar Martinsson.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - VÄSTERÅS IK
12-1 (5-0, 2-1, 5-0)
Mål, FBK: Julia Martinsson 2, Gina Brevik Kristiansen 2, Marissa Graham, Elin Benn, Frida Larsson, Line Bialik Öien, Esteri Kalliomäki, Mimmi Gill, Matilda Eriksson, Josefin Lindström. VIK: Julia Öhrberg-Nyberg.
Skott: 73-8 (23-0, 18-5, 32-3)
Utv, FBK: 2x2 VIK 3x2.
Publik: 312