FBK vann efter förlängning
Publicerad: 2020-11-10
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 3-2 (0-1, 0-0, 2-1, 1-0). Leksand hade ledningen två gånger om men FBK kvitterade genom Jesse Virtanen (1-1) och Martin Johansson (2-2) i tredje perioden. I förlängningen avgjorde Daniel Viksten med sitt nionde mål för säsongen.

Första perioden

Hemmalaget inledde piggt genom Carl Jakobsson, Oskar Bäck och Pontus Widerström. Men Leksand gjorde första målet på sitt första skott på mål. Johans Fransson sköt från backposition och en skymd Arvid Holm i FBK-målet såg inte pucken.
Det brukar vara svängigt rent spelmässigt mellan dessa lag och så även nu. FBK fick första chansen i numerärt överläge och man spelade bra, utan att få in kvitteringen.

Efter tretton minuter åkte sig Jakobsson fri men Janne Juvonen räddade. Leksand drog på sig 2+2 min. utvisning i samma situation men FBK´s powerplay blev kort då Michael Lindqvist drog på sig ett matchstraff dryga halvminuten senare.
FBK-backen Albert Johansson stod för en härlig genomåkning efter femton minuter, vid mål åassade han över till höger där Vojtec Mozik kom men Juvonen hann över i sidled.
0-1 in till paus efter 13-6 i skott.

Andra perioden

Perioden präglades av mängder med utvisningar åt båda håll och det var sällan spel fem mot fem. Färjestad var det bättre laget och skapade mängder med öppna chanser. Widerström och Jacob Peterson hade helt fritt men fick inte in pucken.
Jesse Virtanen och Jakobsson missade nya lägen i 5-7:e minuten, pucken ville bara inte in.

I fjortonde minuten åkte Joakim Nygård igenom men blev hindrad och FBK fick ett straffslag. Daniel Viksten tog hand om den men sköt utanför vänsterstolpen.
Leksand hade två powerplay i periodslutet och det var nära 0-2 men Matt Caitos skott träffade ribban.

Tredje perioden

Spelet böljade rejält och FBK tog timeout efter fem minuter för att strikta upp hur laget spelade, det var för chansartat spel så långt.
Då hade Leksands Patrik Norén redan varit nära att öka på ledningen köksvägen men Holm räddade dubbelt.
I sjunde minuten fick FBK press på Leksand som överbelastade å det gruvligaste på vänstersidan. Daniel Viksten fann Jesse Virtanen på högerkanten och FBK-backen kunde helt fri prickskjuta in 1-1-pucken vid vänsterstolpen.
Efter kvitteringen blev det mer stök och bök, mycket kamp.
Med knappa sju minuter kvar fick Daniel Gunnarsson på högerkanten, åkte in i anfallszonen och klippte in 1-2-pucken vid första stolpen med ett hårt slagskott. Pucken gick stolpe-stolpe-in och var en riktig kalldusch för FBK!

Martin Johansson gjorde i sextonde minuten en uppåkning på vänsterkanten och bröt in mot mål. Det blev rörigt framför mål och pucken for bakom på högersidan. Där dök Martin J. upp igen och svepte in pucken köksvägen vid andra stolpen, 2-2!
FBK drog på sig en tvåa med 1:59 kvar och fick slita för att rädda poängen men gjorde det bra.

Förlängning

Efter lite böljande spel i fyra mot fyra och sen tre mot tre kunde Daniel Viksten fiska upp pucken i egen zon. Viksten sprintade mot Leksandsmålet med Peter Cehlarik i ryggen och lyckades på något vis få in pucken mellan benen på Juvonen.
3-2 för FBK och två poäng bärgade!