FBK vände 1-3 till 5-4-seger efter straffar
Publicerad: 2019-01-19
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 4-5 (2-1, 1-1, 1-2, 0-0, 0-1). Luleå dominerade de första två perioderna kraftigt men hade bara 3-2 inför tredje. FBK kom ut som ett nytt lag och vände till 3-4-ledning men Luleå kvitterade. Efter en mållös förlängning kunde Daniel Viksten och Theodor Lennström avgöra för FBK i straffläggningen.

Första perioden

Efter en ganska jämn inledning där hemmalaget var spelförande kom 0-1 i sjätte minuten. Oskar Steen fann Marcus Nilsson med en briljant passning och i friläge fintade "Lillis" bort Joel Lassinantti och skickade in pucken i vänsterkrysset.
Sen blev det väldigt mycket Luleå som kvitterade efter 8:15. Backen Erik Gustafsson sköt ett skott som slank in på Adam Werners klubbsida, FBK-målvakten var skymd och var chanslös.
Drygt tre minuter senare kom även 2-1 för Luleå. I powerplay sköt Robin Kovacs ett skott som gick in via högerstolpen. Werner var åter skymd och hann inte över.
Det var 2-1 i paus efter 15-5 i skott.

Andra perioden

Hemmalaget fortsatte att dominera spelmässigt och 3-1 kom redan i andra minuten då Karl Fabricius tryckte in en retur.
FBK bytte målvakt och Markus Svensson ersatte Adam Werner som på inget sätt varit dålig, det var ett "wake up-call" för laget.
Och Svensson fick en rejäl uppvärmning när hemmaspelarna fortsatte att trycka på. FBK-målvakten höll faktiskt kvar sitt lag i matchen med ett antal kvalificerade räddningar. Gästerna hade svårt att skapa så mycket offensivt men stack upp i trettonde minuten och Linus Johansson hamnade bakom mål. Där tryckte han sig in mot mål och púcken hamnade i målnätet via en hemmabacks skridsko. 3-2!
Joonas Jalvanti hade ett jätteläge att öka på hemmaledningen efter sjutton minuter med Svensson stod för en ny, stark räddning.
Det var 3-2 in i paus efter 19-6 i skott för Luleå, totalt 34-12!

Tredje perioden

FBK lyfte upp spelet samtidigt som Luleå med sin uddamålsledning såg lite mer bekymrade ut i spelet. Kvitteringen kom efter 5:28 då Gustav Rydahl med ett direktskott mitt i skottsektorn tryckte in pucken vi vänsterstolpen.
Målet gav ännu mer energi och efter 7:57 kom även 3-4-målet då FBK snodde pucken på anfallsblå. Markus Nilsson spelade över till Oskar Steen som trycke in ledningspucken.
Luleå fick nu jaga och fick utdelning, Danel Sondell fullkomligt bombade in 4-4-pucken i högerkrysset efter 9:48.
Hemmalaget fortsatte offensiven och Svensson i bortamålet stod för några makalösa räddningar, inte minst på närskottet från Nils Lunqvist med 3:24 kvar.
FBK drog på sig en onödig utvisning med 1:26 kvar. Då åkte Joakim Nygård igenom och revs ner men fick ingen straff utan en två på Sondell.

Förlängning

Inleddes i spel tre mot tre innan FBK fick spela fyra mot tre i en minut. Man hade några lägen men utan resultat. Med 1:55 drog FBK på sig en utvisning och Luleå fick spela fyra mot tre men de grönvita klarade av underläget.

Straffläggning

Båda lagen missade sina straffar i första omgången då Daniel Viksten distinkt satte FBK´s andra straff. När Luleå missade sin andra kunde Theodor Lennström avgöra med en läcker dragning och avgöra matchen. 5-4 och två poäng till FBK!

En makalös vändning av FBK borta mot serieledarna som spelade väldigt bra och hade 3-1. En ny otrolig laginsats där Svensson kom in och (nästan) spikade igen. En enorm lagmoral!