Ny toppmatch av Werner
Publicerad: 2019-02-26
Eftersnack
Färjestads målvakt Adam Werner storspelade borta mot Skellefteå och var en av de stora hjältarna när man vann med 3-1.
– Vi gjorde det bra och det var dags att vinna däruppe, säger Werner.

Målvakten Adam Werner har en riktig formtopp mellan stolparna i Färjestad för tillfället. På de tre senaste matcherna har har släppt in 2 mål på 85 skott vilket ger sanslösa 97,64 % i räddningar.
Mot Skellefteå tog FBK ledningen i numerärt underläge.
– Skönt att göra första målet, det ger lite extra energi åt oss och tar lite energi från dem, säger Werner.
Sen var det mycket Skellefteå i de två första perioderna. De skapade massor av lägen, skymde Werner ofta och det blev en del röriga situationer vid FBK-målet.
– De är bra framför mål, skymmer och styr pucken, säger Werner.
– Visst, de hade lite tryck mot oss men jag tycker att grabbarna gör det bra framför mig. Vi spelar bra defensivt, stressar inte upp oss och har ett bra tålamod.
Efter två perioder hade FBK 1-1, trots att skotten var 25-11 i hemmafavör.
Vad sa ni inför tredje?
– Att ha 1-1 härupe efter två perioder, det tar vi alla dar i veckan, säger FBK-målvakten.
– Vi växlade upp i tredje, spelade mer noggrannt och fick in ett par puckar.
Jo, FBK visade klass i tredje med ett par vassa avslutningar från sina snipers Michael Lindqvist och Jesper Olofsson gick man ifrån till 3-1 som också blev slutresultatet.
Ihop med Adam Werners storspel mellan stolparna ledde det fram till Färjestads åttonde raka seger.
– Vi gjorde det bra, vi sa inför resan hit upp att det var dags att vinna, säger 21-åringen.
– Åtta raka är bra men man får inte glömma vilket jobb det är som ligger bakom och det gäller att vi jobbar på lika bra framöver.

Trots att det är debutsäsong i SHL för Werner har han statistik som verkligen imponerar. 92,81 % i räddningar (3:a i hela SHL) och 2.03 insläppta mål (4:a i SHL) gör att han platsar i toppskiktet i statistiken för målvakter.
– Kul med bra siffror men glöm inte grabbarna framför mig och "Mackan" (Markus Svensson). Det går inte att ha bra siffror utan att ha ett bra lag framför sig. Och det viktigaste är fortfarande att vinna matcher, slår han fast.

Kommande matcher spelas på fredag (borta) och lördag (hemma) mot Mora, ett riktigt back-to-back-möte.
– Kul med back-to-back, de har bra fart och det brukar bli bra matcher mot Mora, säger Werner.
– Längtar alltid hem till matcherna i Löfbergs Arena inför vår fantastiska publik.