Några dagars ledighet väntar
Publicerad: 2018-11-07
Träning
Tre fyspass, tre ispass med avslutande tester. Det är vad den här något kortare veckan bjudit på.

– Några dagars ledighet är bra för kropp och knopp, säger tränare Johan Pennerborn.

Tre dagars ledighet innan man drar igång igen efter landslagsuppehållet. På söndag eftermiddag samlas gänget igen för att komma i fas inför bortamatchen mot Rögle kommande tisdag.
– Det är en viktig vecka, den som kommer. Det är mycket poäng på spel och vi vill komma in i den med fräscha skallar och kroppar. Vi har tre tuffa matcher framför oss, säger Pennan.

Då det är en del skador och folk på landslagsuppdrag så blir en sådan här vecka aningen hackig. Träningstruppen har fyllts upp med spelare från juniorleden, vilket på sitt sätt glädjer Pennerborn.
– Det är kul att se att vi har mycket talang underifrån. De kommer in här och kör med ett bra tempo och bekantar sig med a-lagsspelarna. Det blir en fin boost för de yngre vilket vi kommer att ha nytta av i framtiden.

Men någon större återkomst i spelarled räknar han inte med direkt.
– Nej, det går lite trögt där just nu, tråkigt nog. Det vi vet är att Gustav Rydahl återvänder till laget på lördag då vi tar emot Växjö hemma. ”Mackan” tränar på bra, men vi känner inte att vi behöver stressa honom tillbaka utan ser hellre att han blir helt återställd. Adam gör det jättebra i kassen så vi sitter inte i sjön. Men det är klart att vi vill ha båda två friska och krya.

När det gäller Per Åslund är man försiktig.
– Vi vet hur det kan vara med hjärnskakningar. Därför får det ha sin gilla gång och Per kommer tillbaka när han känner sig redo. Vi kommer inte att stressa honom.

Som läget ser ut just nu så kommer laget nästa vecka att se ut i stort sett som det som spelade mot Malmö senast.
– I dagsläget, ja. Det är som jag sagt förut, vi fokuserar på de spelarna vi har tillgängliga, det är det enda vi kan göra.

För Pennerborn själv blir det dock inte så mycket ledighet.
– Jag har lite sysslor här i arenan på torsdagen. Fredagen är jag nog helt ledig och på lördag är jag nog inte här fysiskt, men eftersom vi ska igång på söndag så är nog skallen igång i full fart även under helgen, säger han.