FBK vände och vann mot Brynäs
Publicerad: 2023-02-02
Matchreferat
Färjestad BK -Brynäs IF 3-2 (0-1, 2-1, 1-0).
Gästerna inledde bäst och gick upp till 0-2 i andra perioden. Men FBK jobbade sig i matchen och kvitterade. I tredje perioden avgjorde Daniel Viksten för FBK.

Första perioden

Gästerna tog tag i spelet från start och efter en snabb spelvändning kom ledningsmålet. Brynäs kom två mot en och David Sklenicka kunde sätta pucken från nära håll då Matt Tomkins inte han klämma ihop armen mot kroppen utan pucken hamnade i målnätet. 0-1 efter 2:33.
Bortalaget fortsatte att dominera och det osade 0-2 lång väg, inte minst när Brynäs dessutom fick ett powerplay. Men Tomkins och FBK redde ut det hela och när man blev fulltaliga bytte matchen skepnad ganska ordentligt. Plötsligt var det hemmalaget som radade upp chanser men Brynäsmålvakten höll tätt.Det var lägen för Marcus Nilsson, Victor Ejdsell, inlånade backen Calle Odelius, Joakim Nygård och Daniel Viksten men Anders Lindbäck tog allt.

Andra perioden

FBK fortsatte där man slutade första perioden, man tryckte på för en kvittering och saknade inte chanser. Efter fyra minuter stack Brynäs upp i en kontring och fick ett straffslag med sig. Dmytro Timashov la straffen men sköt högt över.
Hemmalaget fortsatte att trumma på men så fick Brynäs ett anfall där Johan Larsson kunde styra in ett backskott, en styrning som ställde Tomkins totalt. 0-2 efter 8:37.
I trettonde minuten stack Oscar Lawner från egen zon på vänsterkanten, såg framstörtande Axel Bergqvist på andra sidan och passade över. Bergqvist sköt direkt och fick se pucken gå in mellan benen på Lindbäck som inte hann få ihop skydden. 1-2 efter 12:29!
Redan i nästa byte kom Joakim Nygård och Linus Johnasson ensamma mot Brynäsmålvakten, Johansson sköt direkt men Lindbäck slängde sig i sidled och fantomräddade med axeln. Minuten senare fick FBK sitt första powerplay i matchen, spelade bra men fick inte in pucken.
Kvitteringen skulle dock komma, det var Nygård som spelade in mot mål där Oscar Lawner styrde in pucken. 2-2 efter 16:58 till publikens jubel!

Tredje perioden

Det blev jämnare och inte riktigt lika offensiv hockey även om båda lagen gick framåt när de hade puckkontroll. Backen Niklas Friman gjorde in snygg inbrytning mot FBK-målet men Tomkins räddade.
FBK´s Jasse Ikonen fick ett kanonläge att göra sitt första mål men lyfte pucken över ribban från nära håll.
FBK skulle dock ta ledningen efter en fin uppåkning i anfallszonen av Linus Johansson. FBK-kaptenen rundade bakom målet och spelade in pucken till Daniel Viksten som stötte in den från nära håll. 3-2 efter 11:28 och FBK hade vänt!
Minuten senare fick FBK ett powerplay men utan resultat.
Brynäs tryckte på för en kvittering och hade sina lägen med flera farliga närskott men Tomkins tog allt.
Med två minuter kvar drog FBK på sig en utvisning och Brynäs plockade målvakten för spel sex mot fyra. Men FBK stred tappert på slutet och var närmare 4-2 i tom kasse än vad Brynäs var en kvittering.