Tre mål av Murén när Färjestad vann igen
Publicerad: 2022-11-27
NDHL
Färjestad tog tolfte raka trepoängaren i NDHL Västra när Mora IK besegrades med 7-1 (2-0, 2-0, 3-1) i Löfbergs Arena på söndagseftermiddagen.

Efter en mållös första kvart följde 19 gyllene sekunder som skulle bli avgörande för hela matchen. 14:35 öppnade Emma Murén målskytte med hennes elfte för säsongen, och när klockan stod på 14:54 hade Matilda Eriksson utökat till 2-0.

Med tanke på Färjestads dominans i serien var matchen i praktiken redan avgjord. Om inte annat så såg Emma Murén till att den blev det. Med två ytterligare mål i mittperioden fullbordade hon sitt hattrick och hemmalaget kunde gå till pausvila med med trygga 4-0.

Julia Hagnäs satte sitt första för säsongen (5-0) med tio minuter kvar av matchen. Mora fick strax efter in ett tröstmål, men Matilda Eriksson och Megan Cornell fortsatte målskyttet och när slutsignalen ljöd stod tydliga 7-1 på tavlan.
– Det kändes stabilt matchen igenom. Även om vi fortsatt är obesegrade så tycker jag faktiskt att serien är bättre i år än förra året. Sen ar vi som lag tagit steg också, säger tränare Silje Holös efter matchen.

Vilka steg tänker du på?

– Den största delen är nog att alla chippar in och bidrar på ett helt annat sätt än tidigare år. Kan ju kanske ha att göra med att vi fått in ett gäng tjejer som spelat på en högre nivå och har en liten annan inställning till det. Jag tycker att de har påverkat gruppen i rätt riktning, samt att alla är ett år äldre och med det mer egen erfarenhet, menar Holös.

Av NDHL västra återstår nu åtta omgångar, innan det blir ett nytt steg med lag från de andra regionerna.

Hur ligger vi till jämfört med andra serier och de lag som går bra där?

– Norrserien är den svåraste tycker jag. Björklöven och Skellefteå är bra och sen har vi Frölunda i den södra serien. De har ett liknande läge som det vi befinner oss i. De har en stark forwardsbesättning och gör väldigt mycket mål. Det gäller för oss att fortsätta jobba på och fortsätta bli bättre hela tiden.

Hur gör ni för att behålla fokus trots överlägsenheten i serien?

– Vi pratar väldigt mycket om att hålla fokus hela tiden och i alla detaljer. Det spelar ingen roll vilket motstånd det är eller hur matcherna gestaltar sig. Vi ska bara fortsätta att gå fullt ut. Det kommer vi att ha nytta av när vi går in i nästa skede, avslutar Holös.

Nästa chans att se laget spela är kommande lördag då Färjestad tar emot Sandviken/Brynäs i Löfbergs Arena - direkt efter SHL-matchen Färjestad-Timrå.

MATCHFAKTA