Vägen till SDHL - så här ser den ut
Publicerad: 2023-01-25
Dam
Ikväll spelas den sista matchen i NDHL Västra. Färjestad åker till Västerås med målet att ta den tjugonde raka segern. Serieseger och avancemang är redan säkrat, så vi tar oss lyxen att redan nu blicka framåt mot nästkommande steg.

Det är några steg kvar innan två lag till slut får jubla över avancemang till landets högsta serie.

Steg 1 – Damhockeyallsvenskan (4-19 februari) Färjestad BK och Falu IF från NDHL Västra får sällskap av Frölunda HC och Malmö Redhawks från den södra serien. Tillsammans bildar de en serie där lagen möts två gånger (hemma/borta). 3 av 4 lag går vidare till Play Off 1.

Färjestads matcher i Damhockeyallsvenskan Södra:
4/2 16:00 Frölunda HC - Färjestad BK (Frölundaborg)
5/2 11:45 Malmö Redhawks - Färjestad BK (Malmö Isstadion)
8/2 19:00 Färjestad BK - Falu IF (Löfbergs Arena)
12/2 16:00 Falu IF - Färjestad BK (Lugnets Ishall)
18/2 18:30 Färjestad BK - Malmö Redhawks (Löfbergs Arena)
19/2 16:30 Färjestad BK - Frölunda HC (Löfbergs Arena)
Biljetter till våra hemmamatcher hittar du via den här länken!

Steg 2 – Play Off 1 (23, 25 ev 26 februari) Åtta lag (tre lag från Damallsvenskan Södra och tre från Norra + två lag från förkvalet). Slutspelsträd där matcherna avgörs i bäst av 3. Bäst seedade laget från allsvenskan möter tvåan bland förkvalslagen, näst bäst får ettan av förkvalslagen osv. Steget kan ses som kvartsfinaler då fyra lag går vidare från Play Off 1.

Steg 3 – Play Off 2 (2, 4 ev 5 mars) Motsvarar semifinal där matcherna avgörs i bäst av 3. Segrarna (två lag) går vidare till nästa steg – Kvalserien.

Steg 4 – Kvalserien (9-19 mars) Tre lag där alla möter alla hemma/borta. Totalt fyra matcher per lag varav två kommer att spelas på hemmaplan. De två främsta i serien tar plats i SDHL säsongen 2023-2024.