Sommarläsning: Daniel Viksten ser fram emot en ny säsong
Publicerad: 2018-07-24
Sommarläsning
En pålitlig poängplockare under alla sina säsonger - i alla sina lag. Nu har Daniel Vikstens hockeyresa landat i Karlstad och han är här för att göra det han är bäst på - poäng.

Den 28-årige Morakillen har haft fina poängsiffror i alla de lag han representerat. Och det i lag som inte räknats till topplagen, vilket gör prestationen något vassare. Nu är han för första gången en del i ett lag som har målsättningen att gå hela vägen.
– Alla lag man spelar i vill ju vinna alla matcher. Här finns dock helt andra förutsättningar att lyckas med dem man som spelare vill allra mest - att få chansen att spela om guldet, säger Viksten.
Han kommer närmast från fyra år i Örebro där poängskörden varit stadigt hög. Under några säsonger tillsammans med Martin Johansson, vilken han nu återförenas med.
– Det återstår väl att se om vi kommer att spela ihop, men vi har funkat bra ihop tidigare och jag tror säkert att vi får någon chans att testa igen, säger han.

Han ser fram emot flytten till Karlstad. Under försommaren har han dock pendlat från bostaden i Örebro in till träningarna i Karlstad.
– Jag känner mig ganska säker på E18 nu, skrattar han.

Att valet föll på Karlstad och Färjestad ser han som ganska enkelt.
– Först och främst gillar jag sättet man spelar hockey på. Jag tror att det kommer att passa mig perfekt. Det är även nära hem till min familj i Mora och tjejens i Örebro. Sen är ju Karlstad en väldigt fin och trevlig stad så jag tror att vi kommer att trivas bra när vi väl flyttar hit. Det blev en bra lösning för min flickvän också då hon jobbar på ett företag som har kontor både i Örebro och Karlstad. Det är viktigt för mig att hon har det bra och trivs med sin vardag också. Jag får ju massor av nya kompisar direkt, men det kan ju ibland vara lite svårare för tjejerna. Nu har hon sitt arbete, plus att det blir ett gäng att hänga med kring hockeyn också.

Han vet varför han är här och han har full tillit till sin egen förmåga.
– Jag vet vad jag kan, och med rätt omgivning så ser jag väl inte någon anledning till varför jag inte ska lyckas även här. Nu kommer jag att spela i ett offensivt lag som spelar en offensiv hockey vilket på förhand låter som att det kommer att passa mig. Men man ska förtjäna sin plats och det ska jag göra allt för att göra.

Under vår pratstund återkommer Daniel till stämningen i gruppen. Han gillar sättet man driver på varandra och tugget runt omkring passen.
– Man kom in direkt i gruppen och det har varit bra ös på träningspassen, oavsett om vi lyft vikter eller sprungit. Alla vill bli bättre och det märks väldigt tydligt att det är en god kamratskap redan nu. Känslan är att ingen vill vara sämre än den andre. Det sporrar, säger han.

Hur långt det tar oss är ännu skrivet i stjärnorna, men Daniel har en stor tro på laget inför stundande säsong.
– Laget ser spännande ut på papperet och det ska bli kul att se var det bär när vi sätter ner skenorna i isen.

Vi återkommer till framtida önskemål om kedjekamrater, om man nu kan ha sådana.

Men om vi leker med tanken att du och Martin har var sin kant. Vem har ni i mitten?

– Haha, ja du. Det är nog bara att ta en av dom. Centersidan ser stark ut. Men det är klart, om man skulle få chansen att spela med Johan Ryno så kanske man kan peta dit några ”enkla”mål, skrattar han.

Om det blir så återstår att se. Men en sak är säker, Daniel Viksten är här för att spela hockey långt fram i vår.
– Det är helt klart planen, säger han.

• sommar2018