Vi hyllar Ole-Kristian Tollefsen
Publicerad: 2018-09-28
OKT55
Under sina fem säsonger i Färjestad BK lärde vi oss att älska OKT55. Med sitt uppoffrande spel blev han snabbt en favorit. Nu vill vi hylla honom för hans tid i klubben. En tid som på grund av skada blev alldeles för kort.

Den 17 februari 2017, strax efter 10 på förmiddagen, tog Ole-Kristian Tollefsens karriär som hockeyspelare slut. En till synes ”vardaglig” krock fick till följd att han till slut tvingades att lägga av.
– Vi har pratat mycket om det där, Guro (fru) och jag. Jag fick inte sluta när jag ville det, men jag fick sluta där jag ville sluta, säger han.

Livet går vidare och han känner sig bättre och bättre. Han har nu en 25-procentig anställning på det norska ishockeyförbundet där han har hand om de bästa norska juniorerna från U16 och uppåt.
– Det är skönt att göra något, och det här jobbet är perfekt för mig just nu. Jag orkar inte sitta bakom ett skrivbord, utan behöver ut och träffa folk vilket jag får göra nu. Jag har ju trots allt en ganska lång karriär att berätta om och jag upplever att det ger både mig och de som lyssnar något.

Tankarna har dock varit många sedan den där dagen i februari 2017. Men är det en sak som ”Tolle” inte är så är det bitter.
– Man kan ju vara bitter för hur det slutade såklart, men det är som det är och det gäller att se framåt.

Att Färjestad BK nu väljer att hylla och tacka Tolle för sin tid i klubben är något som värmer hjärtat hos honom.
– Jag fick ju aldrig riktigt chansen att ta farväl. Det var ju inte efter en match eller så, utan en vanlig träning bland tusentals andra i karriären. Jag är jätteglad att Färjestad vill göra det här för mig, vilket också blir ett fint tillfälle för mig själv att få tacka Färjestad. Den klubben har betytt så mycket för mig och min familj, inte minst i tiden efter att jag tvingades sluta. Alla har verkligen ställt upp och hjälpt till på det sätt de kunnat och för det är jag evigt tacksam. Det kommer att bli en känslosam afton, var så säker, säger Ole-Kristian innan han fortsätter med det han höll på med när jag avbröt honom med mitt samtal - att knyta barnens skridskor.