Åslund: – Det är små marginaler!
Publicerad: 2022-05-07
Eftersnack
Det spelar ingen större roll om ett lag dominerat de två första perioderna som Luleå gjorde mot Färjestad. De hade bara en 1-0-ledning att gå på när Färjestad radade upp vassa måchanser i den tredje perioden. Det var stolpskott, öppet mål och friläge men pucken ville inte in.
– Det är små marginaler, med lite flyt där så hade vi haft en förlängning, säger rutinerade Per Åslund.

Luleå vann den femte finalmatchen hemma med 4-0. Men det var siffermässigt jämnt långt in i tredje perioden trots att hemmalaget dominerade de två första perioderna.
Speciellt i mittenakten var Luleå det klart laget.
– Nja, de hade väl mer av spelet och mycket puck men vi släppte inte till så mycket ändå, säger Per Åslund.
Sen hade man ju en fenomenal målvakt i Dominik Furch som stod för en alldeles strålande match.
Det såg ut som det var lite trögt i andra perioden.
– Nej, det tycker jag inte, vi har spelat många matcher på få dagar så det är klart att det påverkar men vi gör vårt bästa hela tiden och det är ett bra lag vi möter, säger FBK-veteranen.
Luleå inledde bäst även i den tredje perioden då tränaren Tomas Mitell tog en timout redan efter ett par minuters spel.

Vad sa ni där?

– Det behövdes ett brejk där så vi kunde ladda om. Bra och smart att ta en timeout för en nystart, säger "Åsa".
Hemmalaget hade sin bräckliga 1-0-ledning att gå på när det plötsligt var ett helt annat Färjestad som nu vann duellerna och var först på andrapuckerna. Och man radade upp högklassiga målchanser. Jacob de la Rose träffade stolpen och Michael Lindqvist skulle raka in pucken i tom bur när Joel Lassinantti slängde ut klubban och mirakelräddade. I bytet efter fick Theodor Lennström friläge utan att få in pucken, här räddade Luleåmålvakten sitt lag med både lite tur och stor skicklighet.
– Det är små marginaler, med lite flyt där så hade vi haft en förlängning. Istället fick de in ett mål via en skridsko, suckar 35-åringen som fick se Jack Connollys styrning ta på FBK-backen Theodor Lennströms skridsko och in i mål bakom en chanslös Furch till 2-0.
– Men det är bara att glömma det här och ladda för matchen på måndag.

Då har ni hemmaplan vilket har varit en klar fördel i finalspelet.

– Ska bli härligt att komma hem och spela i Löfbergs igen, det är en ruggigt bra stämning där. Bara att ladda om och ta tag i matchen direkt.

Färjestad måste nu vinna två raka matcher för att ta guldet. Spelarna kan dock inte se längre fram än till nedsläpp på måndag kväll kl. 19.30.
– Ja, vi kan bara ha fokus på nästa match, säger rutinerade Åslund.