Strålande målvaktsspel av Holm mot Leksand
Publicerad: 2020-03-05
Eftersnack
Att Arvid Holm gör sin första säsong i SHL märks inte, 21-åringen stod för en grym insats borta mot Leksand och var i allra högsta grad delaktig i att man fick med sig två poäng från dalametropolen.
– Det var ganska lugnt ändå, vi höll dem bra på utsidan, säger FBK-målvakten.

Arvid Holm gör sin första säsong i SHL för Färjestad och imponerar mer och mer, trots bristen på rutin på högsta nivån. Mot Leksand visade han upp ett strålande spel mellan stolparna och gjorde ett antal fina räddningar.
Men det började med ett mål i baken då FBK slarvade i egen zon när man spelade i eget numerärt överläge.
– Bra move av deras kille, han fintade ena hållet men gjorde istället en lång dragning åt andra hållet, säger Arvid ödmjukt.
Sen spikade 21-åringen igen fullständigt. FBK kvitterade innan första perioden var över genom Aleksi Mustonen, hans första mål i FBK-tröjan.

I andra perioden var det Leksand för nästan hela slanten, hemmalaget tryckte på med långa anfall och FBK-spelarna hade ganska raka ben efter jobbiga byten.
– Ja, de hade mycket puck och långa byten på oss i vår zon men jag tycker ändå att det kändes ganska lugnt för vi höll dem bra på utsidan, säger Arvid.
– Trots att vi hade så många borta, de nya killarna gjorde det jättebra.

Leksand fick ett mål bortdömt i början av andra perioden efter en rörig situation hos FBK-målvakten där många spelare störtade mot mål. Men målet dömdes bort efter att han fått en motståndare över sig i målgården.
– Ganska självklart, deras kille hamnade på mig på eget bevåg, han blev ju inte inknuffad, eller så, förklarar han.

Efter en frejdig tredje period gick matchen till förlängning och där hände otroligt mycket åt båda håll.
– Ja, det var fram och tillbaka och öppna lägen och en straff, det hände mycket, ler Arvid.
Till slut avgjorde poängkungen Marcus "Lilliz" Nilsson för FBK med ett solomål.
– Jag har nog inte ord tillräckligt för att beskriva honom, säger 21-åringen.
– "Lilliz" har varit vår bäste spelare under säsongen, den absolut bästa spelare jag spelat med i nåt lag!

Leksand är ett svårspelat lag, de uppträder inte riktigt lika som alla andra SHL-lag, spelar med fart och lite på chans.
– Jag håller med, de har ett frejdigt spel, mycket skills framåt och en bra målvakt. De går lite emot SHL-normen och gör det bra men de har kanske inte den mest disciplinerade defensiven. Men de har alla möjligheter i ett kval.

På lördag är det fullsatt i Löfbergs Arena, Djurgården står på andra sidan och Färjestad ska spela i lila/gula tröjor. Vem står i mål då? – Det är bra med konkurrens och det det är en speciell match och viktiga poäng på spel. Jag tackar inte nej om jag får stå, skrattar han.