"Jullan" matchhjälte i premiären
Publicerad: 2022-09-17
NDHL
Färjestads jakt på en plats i SDHL startade idag med en premiär på bortaplan mot Falun. En premiär som slutade med vinst, 3-2.

– Alltid skönt att vinna en premiär, säger tränare Silje Holös.

En premiär är vad den är. Två lag som känner lite på varandra innan matchen hittar någon form av struktur.

Efter en mållös första så började det hända saker i den andra perioden. Hemmalaget tog ledningen efter halva den andra, men dryga tre minuter senare hade Färjestad vänt matchen genom mål av Andrine Furulund och lagkapten Julia Pettersson.

Hemmalaget hade dock inga planer på att ge bort några poäng. Den tredje perioden var bara några minuter gammal när 2-2 satt bakom Jule Flötgen i FBK-kassen.

Lagkapten Julia Pettersson fick dock sista ordet i protokollet då hon med 10 minuter kvar av matchen satte 3-2 till Färjestad. Ett resultat man sedan förvaltade och försvarade in i mål.

– De gjorde vad de kunde för att störa oss med sitt fysiska spel. Men vi lyckades hålla oss kyliga och lät pucken göra jobbet. En premiär är vad den är och vi har saker att jobba på. Men vi tar med oss alla poängen hem och det var det vi kom för, avslutar Silje Holös.

Fullständig matchfakta