Pontus Widerström klar för Färjestad BK
Publicerad: 2020-01-01
Lagbygget
Färjestad BK breddar upp truppen med den 25-årige forwarden Pontus Widerström. Han kommer närmast från Skellefteå och kommer att spela med Färjestad säsongen ut.

Pontus Widerström är fostrad i Frölunda HC, där han också gjorde sin SHL-debut säsongen 2013/14. Han spelade i Frölunda ända till förra säsongen då han representerade EV Zug i NLA (Schweiz). Inför den här säsongen valde han att flytta hem till Sverige igen och Skellefteå blev ny klubbadress. Men nu byter han således Skellefteå mot Färjestad.
– Han har kört fast lite där uppe, och när vi fick veta att det fanns en möjlighet att få honom till Färjestad så tyckte vi att det var ett bra alternativ. Vi har sökt spelare att bredda vår trupp med och i Pontus vet vi vad vi får in för typ av spelare, säger GM Peter Jakobsson som just nu sitter i bilen mot Arlanda för att hämta Widerström.

Vad är det för spelartyp vi får in?

– Pontus är en kille som "kommer till jobbet" varje dag. En rejäl hockeyarbetare som ger oss lite mer tyngd och aggressivitet framåt. Det är en rejäl pjäs med sina 190 cm och nästan hundra kilo och med rätt omgivning tror vi att vi kommer att få stor nytta av Pontus, säger Jakobsson.

Den vanliga frågan…om inte egna juniorer kan fylla en sådan funktion?

– Till viss del kan de det, och gör det redan idag. I Pontus får vi dock in en spelare i bra ålder, han vet vad det handlar om och har rutinen från att spela på den här nivån. Det blir inte rättvist för de yngre om de ska komma in och behöva axla ett stort ansvar när de faktiskt är under utbildning och där behöver mycket speltid, säger Jakobsson.

Kontraktet med Widerström gäller säsongen ut.
– Så är det skrivet. Blir det bra så finns det ju också en möjlighet att det blir längre än så, avslutar Jakobsson.

Pontus Widerström är spelklar och kommer att gå in i laget direkt till morgondagens match mot Linköping hemma i Löfbergs Arena. Han kommer att spela i tröja 67.