Rydahl målskytt i comebacken
Publicerad: 2018-11-17
Eftersnack
Gustav Rydahls återkomst efter avstängningen kunde knappast varit mer lyckosam, den urstarke FBK-forwarden stod för den viktiga kvitteringen till 3-3 i matchen mot Växjö.
– Bra pass från Viksten, bara att trycka dit pucken, säger målskytten.

Efter tre veckors uppehåll, pga av avstängning och landslagsuppehåll, var FBK´s fysiske forward Gustav Rydahl tillbaka. Och han behövdes mot tunga Växjö, det lag som släpper in minst mål i hela SHL. Men matchen utvecklade sig inte riktigt som FBK ville trots en jämn första period som slutade 1-1. Gästerna tog över fullständigt i den andra vann skotten med 15-3 och gick ifrån till 3-1. Vad hände?
– Jag vet inte, vi föll ut ramen helt, suckar Gustav Rydahl.
I slutet av perioden åkte Johan Ryno på ett matchstraff efter vad som såg ut som en kollision med Tuomas Kiiskinen.
– Jag såg inte riktigt vad som hände direkt men det såg inte ut att vara något medvetet fult från Rynos sida, säger Gustav som sett reprisen på mediakuben.
FBK kom ut som ett nytt lag i tredje perioden med hög fart och aggressivt spel över hela isen.Vad sa ni i pausen egentligen?
– Att vi måste börja spela ordentligt, som vi ska spela, visa vilja för publiken och för oss själva. Alla ska ha en eloge för det tycker jag att vi gjorde och publiken har stor del i vändningen, det var ett jäkla liv på läktarna, berömmer han.
Oskar Steens 2-3-mål i numerärt underläge redan efter två minuter var givetvis viktigt.
– Ja, det målet gav oss ännu mer energi, säger Gustav.
3-3 kom fyra minuter senare och målskytt: Gustav Rydahl!
– Vi checkade kvar oss bra i anfallszonen, Oskar fick fram pucken till (Daniel) Viksten och jag skrek på honom framför mål. Pucken kom perfekt och det var bara att trycka in den, säger Gustav.

FBK var lika överlägsna i tredje som Växjö var i den andra, vann skotten med 12-1.
– Vi borde nog gjort nåt mer mål på slutet, säger FBK-forwarden.
Nåja, det hade kanske varit för mycket sett över hela matchen och att Joakim Nygård avgjorde i förlängningen till 4-3 för FBK gjorde att man tog två poäng. Efter andra perioden såg det inte ut att bli någon poäng alls.

Rydahl, som tränat hårt under sina tre spellediga veckor, var otroligt spelsugen i sin comeback.
– Ja, det var skönt att vara tillbaka, det är jobbigt att stå bredvid och titta på när man är frisk och hel.
Nu väntar sex dagars uppehåll innan det är dags för ett back-to-back-möte med Frölunda nästa fredag/lördag med start i Göteborg.
– Blir väldigt roligt, det kommer att bli tryck på läktarna både därnere och häruppe men det finns inget som slår en fullsatt Löfbergs Arena, avslutar han.