Pennerborn: Tung förlust!
Publicerad: 2018-12-21
Eftersnack
Johan Pennerborn var inte nöjd med hur matchen mot HV71 slutade, förlust med 3-4.
– Är man med i matchen så¨länge vill man ha med sig poäng, suckar FBK-tränaren besviket.

Efter förra matchen mot Örebro, där man efter en svag inledning hamnade i 0-3-underläge, hade Färjestad en tydlig målsättning inför bortamatchen mot HV71.
– Vi pratade om att vi som lag måste gå över sextio minuter och det tycker jag att vi gjorde, säger tränaren Johan Pennerborn.
Matchen var omväxlande där FBK ändå tvingades jaga ikapp både 2-1, 3-2 och slutligen 4-3. Med utplockad målvakt stänkte Johan Ryno in 4-4-pucken men det dömdes tveksamt bort för störning av målvakten.
– Det är klart att vi tycker att det är mål, precis som att HV säkert tycker att det inte är mål, säger "Pennan".
– Men vi har ett regelverk och vi förlitar oss på att det systemet fungerar.

FBK-tränaren var mer självkritisk till HV´s 3-2 och 4-3-mål.
– Ja, vi räknar lite fel på båda målen och det irriterar mig mer än det bortdömda målet, säger han.
– Men vi var med länge i matchen och då vill man alltid ha med sig poäng så det var en tung förlust.
– Vi gör ändå tre mål på bortaplan och det var längesen vi släppte in fyra mål bakåt.
(Senast det hände var borta mot Frölunda 23 november).

"Pennan" tyckte trots förlusten att laget gjort en godkänd insats.
– Ja, det var en krigarinsats idag, berömmer han.
Han gav hela laget ett jämngott betyg med extra plus till de två yngsta.
– De två nollnollorna gjorde det bra!
Det handlar om 18-åringarna Carl Jakobsson och Wilson Johansson som visade upp en härlig fart och aggressivitet, inte minst i hemjobbet.

Halva serien är spelad och FBK tar, trots stora skadeproblem under hösten, julledigt som serietvåa, en poäng bakom ettan Luleå.
– Halva serien är kvar och vi måste jobba lika hårt framöver för att få till ett hållbart spel över tid, säger FBK-tränaren som absolut inte lutar sig tillbaka och är nöjd utan ser framåt med höga krav på både sig själv, alla runt laget och inte minst spelarna.

Man tar nu ledigt i tre dagar för att återsamlas på juldagen för träning och på annadagen väntar Växjö hemma i Löfbergs Arena.