Tuffa tester innan tre dagars ledighet
Publicerad: 2019-02-06
Träning
Efter ett bra veckoslut med två segrar har laget tränat tufft under dagarna efter.

– Ökad kvantitet, definitivt. Men vi har också haft hög kvalitet på träningarna, säger Johan Pennerborn.

Träningsveckan avslutades strax innan lunch på onsdagen - det med skridskotester.
– Vi körde samma upplägg som i novemberuppehållet. Vi gjorde det dessutom på samma dag i träningsveckan. Allt för att få ett så jämförbart resultat som möjligt. Vi kommer nu att sammanställa resultaten för att kunna jämföra med novembertestet, säger Pennerborn.

Den stora jämförelsen kommer man dock inte att kunna se förrän nästa säsong.
– Det är ju då det blir riktigt intressant när vi kan jämföra testerna från den här säsongen med de vi gör då. Det gäller ju såklart de spelare som även är med oss nästa säsong. Men vi får ju redan nu indikationer på hur gruppen svarade upp i november och hur gruppen svarar upp i februari. Det går ju däråt, det blir mer och mer vetenskap och vi vill ju träffa rätt i träningen och ha en högoktanig motor som går hela tiden.
{!A}

Sett till säsongen så verkar det ju som att ni är något på spåren då slutet av matcherna verkar vara vår bästa gren. Inte bara på enskilda individer utan som kollektiv.

– Absolut, det är ju också ett kvitto i sig så sett. Sen kan ju det bero på flera faktorer - att vi är bra tränade, vi har en god miljö, självförtroende, mentalt etc. Men visst är det en viktig faktor - att vi är i shape totalt sett.

Ni har valt att köra på hårt efter lördagsmatchen och ta ledigheten i bakänden på den här veckan i stället för i början av den. Någon speciell anledning?

– Vi tänker så här…att man spelar matcher och tömmer sig totalt. Man är förmodligen på väg ner i energireserverna och då tycker vi att…då kan man stanna där nere. Så tänker vi. Sen tror vi på, och det har vi fått även från medicinska teamet, att när vi tar de här minibrejken på två-tre dagar så har det också att vi är friskare rent sjukdomsmässigt. Skadorna vi dragits med under säsongen är ju nästan uteslutande traumaskador vilket vi i inte kan styra över. Vi känner att vårt upplägg fungerar bra, vi har inte facit, men känslan är så, säger Pennerborn.
{!B}

Perioden efter uppehållet kommer att rulla på i ett hisnande tempo. Pennerborn och gänget lägger stor vikt i den mentala hälsan och ett uppehåll på några dagar innan det åter drar igång är nödvändigt.
– Det gäller att bryta lite mönster tycker jag. Jag tror att alla, både spelare och ledare, mår bra av att få ta ett brejk - i alla fall mentalt. När vi ses igen på söndag eftermiddag kommer man tillbaka och har tankat en massa mental energi på sitt eget sätt.

Ledarteamet gör gemensam sak i sin mentala uppladdning. Några dagar på skidor i Branäs står på programmet.
– Vi gjorde samma sak ifjol. Det är skönt att komma ifrån vardagsmiljön lite. Vi aktiverar oss, mår gott i en avslappnad miljö med människor vi trivs att ha omkring oss.

Kopplar ni bort hockeyn menar du?

– Nja…det blir säkert lite PP-snack och BP-snack och lite blandat om jag känner det här gänget rätt. Man kan ju tycka att man efter lördagsmatchen bara släpper allt och slappnar av. Men vad händer? Jo, hjärnan är direkt på Malmömatchen. Kalla det vad du vill, men det är så det fungerar. Men visst kommer vi att koppla av, så är det ju.
{!C}

Väl tillbaka så startar matchandet upp med en bortamatch i Malmö innan man vänder hemåt för en superhelg med match mot HV71 på fredag kväll och Linköping dagen efter på lördagen. En hygglig omstart.
– Jag har sagt del länge och jag kommer att fortsätta. Det finns ingen serielunk, och som tabellen ser ut så är varenda poäng viktig - oavsett om det är en, två eller tre. Det gäller att kriga varje dag för att behålla eller förbättra vår tabellposition. Förr om åren har man alltid sagt att serien brukar sätta sig efter 14-15 omgångar. Det kan vi kasta åt sidan i år. Jag tror inte det sätter sig förrän den sista matchen är spelad. Lag kommer att möta varandra, de kommer att tömma sig och gå ”all-in”. Det blir ett race ända in på målsnöret, menar Pennerborn.

Vad blir viktigt för oss i kommande slutspurt?

– Vi har sett saker i vårt spel, som vi med förra säsongen i backspegeln, har rättat till. Det ska vi fortsätta med. I och med att serien och lagen är såpass jämna i år så gäller det att lägga fokus på det vi själva gör och inte titta på vad de andra kan tänkas syssla med. Det är 13 omgångar kvar innan vi stänger serien och tittar mot det som komma skall - vad det nu är som komma skall. Låter tråkigt och klyschigt, men vi tar en match i taget och gör det bästa av just den helt enkelt, avslutar tränare Pennerborn.
{!D}