Damerna flög fram mot seriesegern
Publicerad: 2019-02-03
Dam
Färjestad BK tog idag emot Västerås IK Ungdom hemma i Löfbergs Arena och som man gjorde det! Hela 8-0 blev slutsiffrorna och åskådarna fick för dagen bevittna en fyramålsskytt i Jennifer Axelsson.
– Kul att vi gör många mål och att målskyttet släpper för vissa av oss, säger lagkaptenen tillika tvåmålskytten Julia Pettersson.

Första perioden

Färjestad började matchen i ett rasande tempo där pucken gick som på ett snöre och målchanser skapades. 1-0 kom tidigt av lagkaptenen själv, en ledning som också varade perioden ut.
– Vi har inte varit tillräckligt effektiva i år. Det har varit mycket prat om att ta vara på chanserna vilket vi sen gjorde, säger Julia och syftar på de kommande 20 minuterna.

Andra perioden

Julia gick även i bräschen i period nummer två genom att sätta dit ett snyggt powerplay-mål. Men tjejerna var inte klara där. Ytterligare fyra mål och överlägsna 19-0 i skott kunde sedan summeras som en av säsongens bästa perioder.
– Bland de bättre perioderna. Det fungerade jättebra när vi släppte puck och direkt hittade nya ytor. Vi spelade verkligen som ett lag, säger en belåten lagkapten.

Tredje perioden

Trots en 6-0-ledning inför sista akten ville Färjestad mer. Chanserna radades upp och tillslut kom utdelningen även i denna period. Fyramålsskytten Jennifer Axelsson höll sig framme två gånger i slutskedet av matchen och säkrade en stabil 8-0-seger till damerna.
– Härligt med många mål och gott för självförtroendet, avslutar en nöjd Julia Pettersson.

Färjestad är nu klara för kval till SDHL men innan DamEttan Västra summeras spelar Färjestad borta mot Sandvikens IK på lördag 9 februari.

Matchfakta, DamEttan Västra

Färjestad BK - Västerås IK

8-0 (1-0, 5-0, 2-0)
Mål, FBK: Jennifer Axelsson 4, Julia Pettersson 2, Julia Martinsson, Johanna Brink.
Utv, FBK: 2x2. VIK: 1x2.
Skott: 46-7 (14-2, 19-0, 13-5)
Publik: 105

Skribent Viktor Algurén