Skön FBK-seger i premiären
Publicerad: 2018-09-15
Matchreferat
Färjestad - HV71 3-1 (0-0, 1-0, 2-1). Det var härligt intensivt, tufft och fartfyllt från start i premiären inför 7232 åskådare i Löfbergs Arena. FBK tog ledningen i andra perioden efter ett mönsteranfall, målskytt Johan Ryno, och släppte sen aldrig taget. Markus Svensson gjorde en stark debutmatch mellan stolparna med ett antal klassräddningar.

Första perioden

Det var fullt drag på publiken redan före nedsläpp och båda lagen hängde på, det var öppna spjäll offensivt från båda sidor. HV hade första chansen när Christoffer Törngren fick pucken till skänks och hade öppen kasse men Johan Ryno(!) kastade sig och räddade då Markus Svensson var ur läge.
Chanserna kom i stort sett varje byte, vassaste läget för FBK hade kvicke Jesper Olofsson som åkte sig fri men Felix Sandström räddade med kanten på plockhandsken.
I fjortonde minuten fick Törngren friläge men Svensson gjorde en strålande räddning på backhandsdragningen. HV fick kort efter periodens enda numerära överläge och fick till ett makalös tryck men FBK-målvakten gjorde ett par femstjärniga räddningar. Målöst i paus efter en mycket underhållande, intensiv och tuff period.

Andra perioden

Matchbilden höll i sig i andra perioden, tätt, tufft och intensivt. Men nu var det FBK som tog tag i spelet och skapade flest chanser, speciellt under andra halvan av perioden. Oskar steen hade ett skott som tog i axeln på HV-målvakten och det osade mål för hemmalaget. Och 1-0 kom efter sexton minuter efter ett makalöst fint anfall. Joakim Nygård tog in pucken i anfallszonen och bakåt till Alexander Johansson. FBK-kaptenen avslutade inte själv utan spelade snett bakåt en gång till, till Johan Ryno som enkelt satte pucken då HV-målvakten var ur position.
Nu var det FBK för hela slanten och man hade tre-fyra stekheta lägen att öka poå ledningen med Sandström storspelade även han.
1-0 efter 18-5 i skott för FBK.

Tredje perioden

HV försökte ta tag i spelet men lyckades inte, trots ett powerplay, att skapa vassa lägen. Istället fick FBK ett powerplay och då kom 2-0. Efter några passningar kunde Mikael Wikstrand få skottläge i mitten och pucken satt högt på vänstersidan.
Gästerna gav inte tappt utan gick ännu hårdare på offensiven och fick betalt med fem minuter kvar. En hederlig "upprullning" gav Mattias Tedenby fritt på bortre, vänstra stolpen och nu kunde inte ens Svensson rädda.
Och bara minuten senare var kvitteringen nära men Christoffer Persson puck tog i vänsterstolpen.
HV plockade målvakten med 1:10 kvar men chansningen straffade sig då jesper Olofsson bröt i anfallszonen och enkelt kunde sätta 3-1 i tom kasse med halvminuten kvar.

En skön FBK-seger i en mycket underhållande match efter en stark laginsats. Markus Svensson visade direkt vilken klassmålvakt han är.