Lindqvist: – En styrka att vi vinner när vi inte spelar på topp.
Publicerad: 2022-09-22
Eftersnack
Färjestad vann mot Växjö med 4-2 och det var en riktig arbetsseger mot ett svårspelat lag.
– Vi hittar vägar att vinna, det gjorde vi inte i inledningen ifjol, säger Michael Lindqvist efter andra raka segern i säsongsupptakten.

Michael Lindqvist hörde till matchens förgrundfigurer när Färjestad besegrade Växjö hemma med 4-2. Han låg först bakom 1-0-målet när han frispelade backen August Tornberg på högerkanten.
– "Tornet" kom ju skjuten som ur en kanon där och jag tänkte att han hänger ju dit den så det var bara att passa, säger "Linkan".
– Det var kul för honom att få göra mål, han gör ett bra jobb och det är kul för spelare som inte gör så många mål att få göra mål.
Sen gjorde du mål och det var av det annorlunda slaget.
– Jag styrde den med underarmen, eller nästan armhålan, säger han och pekar på överarmens undersida.
– Nej, det var bara ren tur, Jocke (Nygård) styrde den först och så tog den på mig och in. Man får ta dem också när man står på "kontoret", skrattar han och raljerar vidare:
– Mitell tyckte att jag varit dålig på att ställa mig framför mål så då gjorde jag det.
Det kunde ha varit ett mål till där på slutet i tom kasse.
– Ja, jag försökte ta pucken över rödlinjen men sen vobblade den lite och backen fick en liten touch på den när jag sköt.
– Jag får prata med "Åsa" (Per Åslund), han vet hur man sätter de där i tom kasse.
Vad säger du om matchen som helhet?
– Viktig och bra seger framför allt även om jag tycker att Växjö fick diktera tempot lite väl mycket, tycker FBK-forwarden.
– De lägger som "en blöt filt" över matchen på nåt vis så det går i deras tempo. De har skickliga spelare som kanske inte så snabba som vissa andra lag ha, de spelare efter de förutsättningarna de har och är förbaskat skickliga på det.
– Vi kanske inte är supernöjda med hur matchen såg ut idag men det är en styrka att vi vinner när vi inte spelar på topp. Vi hittar vägar att vinna, det gjorde vi inte i inledningen ifjol.
Du har sett ganska pigg ut under de två första matcherna.
– Ja, jag känner mig pigg och har fått träna på bra vilket jag inte gjort de senaste säsongerna. Jag känner mig i bra form och ska bygga vidare på det här.

Webredakt Hans-Göran Bäckström