Turnén avslutas i Oskarshamn
Publicerad: 2019-11-22
inför match
Färjestads roadtrip går mot sitt slut. Sista stoppet är Be-Ge Hockey Center i Oskarshamn och match en eftermiddagsmatch på lördag mot IK Oskarshamn. Det blir Färjestads första SHL-besök i staden och Be-Ge Hockey Center.

Lördagens motståndare IK Oskarshamn startade säsongen i ett rasande tempo pch låg länge och väl i seriens toppskikt. På slutet har laget dalat rejält och är just nu 14:e lag och sist i tabellen. Men det är ett hårt jobbande lag som på slutet inte haft marginalerna med sig. Igår inkasserades den fjärde raka förlusten, men tränare Håkan Åhlund var trots det inte nedslagen efteråt.
– Vi gör ett rejält försök även i den tredje. Stor eloge till grabbarna, men det grinar emot och det är effektiviteten som avgör i de här matcherna. Det är som jag har sagt innan, i de sista matcherna har spelarna steppat upp och visat en god arbetsmoral. På det stora hela är det en bra insats, summerade Oskarshamns tränare Håkan Åhlund i C More efter slutsignalen.
{!B}

För Färjestads del gällde det att ta sig ur de negativa tankarna efter tisdagens förlust och utträde ur CHL. Och i torsdagsmatchen i Ängelholm, mot ett starkt Rögle, visade laget upp den karaktär som skördat framgång tidigare under säsongen.
– Det är otroligt starkt att studsa tillbaka så som vi gör och framförallt här på bortaplan. Det visar att vi har stor karaktär. Första halvan av matchen tar vi tag i spelet och vågar äga matchen. Sen börjar vi slarva, men så kan det gå i tredje när de pressar på som de gör. Men vi reder ut det rätt bra tycker jag, summerade Sebastian Erixon efteråt.

Gårdagens resultat gör att Färjestad är kvar i toppskiktet på en fjärdeplats, tre poäng från serieledningen. Oskarshamn ligger sist, på samma poäng som Leksand, och tre från strecket där LHC för närvarande befinner sig.
{!A}