FBK föll i förlängningen
Publicerad: 2018-09-20
Matchreferat
Färjestad - Skellefteå 1-2 (1-0, 0-1, 0-0, 0-1). FBK tog ledningen i första perioden där de var det bättre laget. I andra var det ombytta roller och Skellefteå kvitterade. I tredje var det mycket kamp men mållöst och det fick avgöras i förlängningen. Den hann knappt börja innan Emil Djuse avgjorde för gästerna i spel tre mot tre.

Första perioden

Efter en trevande inledning tog FBK över spelmässigt och började skapa målchanser. Kedjan med Martin Johansson, Axel Ottosson och Daniel Viksten fick fast pucken rejält i anfallzonen. Efter lite snurr bakom mållinjen passade Ottosson in framför mäl där Viksten mötte upp perfekt. Direktskottet ställde Mantas Armalis i bortamålet totalt, det var 1-0 och Vikstens första SHL-mål i den grönvita tröjan.
Spelet böljade mellan anfallszonerna och utvisningarna kom i en jämn takt, två för vardera laget med fina målchanser åt båda håll. Markus Svensson i hemmakassen och Armalis spelade dock mycket inspirerat och höll tätt resten av perioden.

Andra perioden

Mittperioden präglades av sämre spel, lägre intensitet och mer slarv från båda lagen. Det var få långa anfall och ont om målchanser, de lägen som dök upp gjorde det ofta efter lite chansartat spel.
Kvitteringen kom till lite så, efter flipperpsle framför FBK-målet. Joakim Lindström svepte till slut in pucken lågt på bortre stolpen. 1-1 efter 8:35!
I tolfte minuten tog sig Johan Ryno igenom med några långa dragningar men han stördes i skottögonblicket och fick inte till något bra skott.
Det var oavgjort in till paus efter 3-7 i skott i perioden.

Tredje perioden

Matchbilden från andra perioden höll i sig då Skellefteå hade lite bättre fart i sitt spel utan att för den skull skapa mer än några halvchanser som FBK-målvakten räddade.
Efter åtta minuters spel lyfte FBK upp spelet och hade några halvlägen som Armalis räddade utan större problem. Hemmalaget hade här fem starka minuter med flera långa anfall. Viksten var ytterst nära att sätta pucken men den tog i högerstolpens insida.
Det var mycket kamp och trötta spelare på slutet som tog matchen till förlängning.

Förlängning

Det dröjde bara en halv minut innan matchen var avgjord i spel tre mot tre, Skellefteåbacken Emil Djuse stack in mot mål och fick pucken perfekt av Andreas Wingerli i vänstra hörnet. Svensson i hemmamålet var chanslös på den nätta styrningen och FBK fick nöja sig med en poäng mot förra vårens kvartsfinalmotståndare.