Jacob Peterson hade show mot Djurgården
Publicerad: 2020-12-26
Eftersnack
Jacob Peterson börjar uppfylla både sina och Färjestads förväntningar vad gäller både spel och poäng. Mot Djurgården stod han för 2 mål och 2 assist i 5-2-segern och var isens kung.
– Idag var det roligt , det stämde helt enkelt, ler Jacob efter matchen.

Det händer inte så ofta att en spelare gör fyra poäng i samma match men när Färjestad vann mot Djurgården kunde Jacob Peterson summera ihop just 4 poäng efter 2 mål och 2 fina framspelningar.
Peterson som center ihop med Daniel Viksten och Victor Ejdsell hade stor show och kedjan låg bakom fyra av målen vid 5-2-segern.
– Idag var det roligt , det stämde helt enkelt, säger Jacob.
– Vi har spelat ihop ett tag nu och det stämmer bättre och bättre även om vi kanske hade lite flyt.
Inom hockeyn brukar man säga att man förtjänar flyt och det gjorde trion med råge idag. Vass skridskoåkning, precisa passningar på bladet och vassa avslut. Kedjan stod för hela 10 poäng tillsammans idag, fördelade på 3 mål och 7 assistpoäng. Toppklass, helt enkelt!

Hur ser du på dina poäng ikväll?

1-0: Jag fick jag mycket tid att sikta, det finns alltid en lucka där vid första krysset över målvaktens axel.
2-0: Vi fick ett flygande anfall, Viksten såg mig och jag såg att Ginning kom i mitten och han fick in pucken.
3-0: Där gjorde Viksten det bra, han höll i pucken så att backen skulle gå upp mot honom och då kom passet till mig, sen vände jag mig om och fick upp pucken i bortre krysset med en backhand.
4-1: Där läste jag deras tekning och kunde ta pucken bakom mål, Ejdsell skrek och jag passade, han sköt direkt.

Bästa matchen hittills i FBK-tröjan?

– I alla fall en av de bästa, säger 21-åringen vars formkurva pekar brant uppåt senaste månaderna. Han styr spelet med fint spelsinne, bra fart under skridskorna och många poäng, 7 mål och 2 assist på de 7 senaste matcherna.