Jacob Nilsson klar för Färjestad BK
Publicerad: 2020-04-26
Lagbygget
Den 26-årige centern Jacob Nilsson är klar för spel i Färjestad BK. Han har de senaste två säsongerna tillhört Chicago Blackhawks organisation där han mestadels spelat i AHL för Rockford Ice Hogs.

Jacob Nilsson är lite av en ”late bloomer”. Efter att ha spenderat sin juniortid i Mörrum och Tingsryd så fick han under säsongen 2011-12 prova på spel i Allsvenskan med sitt Tingsryd. En klubb han blev trogen trots degradering till Hockeyettan säsongen 2013-14.
2015 gick flyttlasset till Dalarna och Mora IK i Allsvenskan. Det blev totalt tre säsonger i MIK (den sista av dem i SHL) innan han tog chansen att åka över Atlanten och till Chicagos organisation. Under den säsongen spelade Nilsson även nio matcher i Tre Kronor.

Under de två senaste säsongerna har han spelat i Rockford Ice Hogs, och var således lagkamrat med Victor Ejdsell under säsongen 2018-19. Han fick även chansen i NHL där han spelat två matcher för Blackhawks. Nu återförenas de i Färjestad BK.
– Det ska bli jättekul. Vi möttes ju i Allsvenskan då Mora mötte Karlskoga, sen spelade vi ihop där borta. Victor är en av de jag har haft kontakt med när Färjestad började visa intresse, säger Nilsson.

Det verkar som Ejdsell var en bra säljare!

– Haha, han är ju värmlänning så det gick ju inte att stå emot. Han behövde ärligt talat inte jobba så hårt. Jag har haft en bra kontakt med både Jakobsson och Pennerborn en längre tid nu och lockats av sättet man vill spela. Sedan är ju Färjestad en stor och fin förening, stan verkar hockeytokig och det är grymma fans. Att laget på isen också är inne på en fin resa har också påverkat. Färjestad har varit med i toppen igen de senaste säsongerna och har något riktigt spännande på gång. Det ska bli kul att få vara en del av den resan, säger Nilsson som nu är hemma i Sverige och hemstaden Sölvesborg.

Jacob Nilsson är uppvuxen i Norje utanför Sölvesborg. För den hårdrocksintresserade är det en välkänd plats på den svenska kartan. Norje är hemvist för Sweden Rock Festival.
– Ja, där har man sprungit runt under åren. Ett fantastiskt evenemang, säger han.

Det finns även en Färjestadkoppling i familjen.
– Farsan Niklas är en stor FBK-fan. Det har han varit ända sedan han gjorde lumpen på A9 i Kristinehamn för många år sedan, säger Nilsson.

För byggmästare Jakobsson är tillskottet ett välkommet sådant.
– Jacob Nilsson har varit på vår radar under ett antal år, även innan han åkte över till Nordamerika faktiskt. En smart, spelskicklig spelare i bra ålder som också är en väldigt bra skridskoåkare. Han vill hem och spela in sig i landslaget igen och det känns riktigt bra att få en sådan pjäs på plats. Kommer att bli viktig i vårt lag både i powerplay och boxplay, säger Peter Jakobsson.

Med Jacob på plats så börjar truppen bli full.
– Vi har tänkt att starta säsongen med 14 forwards. Med Jacob Nilsson klar så har vi 13 i truppen. Det vi letar efter till den sista platsen är en forward långt fram i laget, säger Jakobsson.

Kontraktet med Jacob Nilsson är skrivet på 2 år.

Som medlem i Färjestad BK fick du den här artikeln via e-post innan den publicerades.

{!A}