Nygård: – Dålig energi, dålig kvalitet!
Publicerad: 2023-01-26
Eftersnack
Färjestad stod för en av säsongens sämre insatser borta mot Malmö när man föll med 0-4.
– Vi hittar ingen väg in i matchen idag, de vinner mycket fler närkamper än oss, säger Joakim Nygård.

Det var tunga huvuden hos Färjestadsspelarna efter 0-4 mot Malmö på bortaplan.
– Kunde mått bättre, om man säger så, tråkigt att förlora, säger Joakim Nygård.
Ni kom inte alls upp i normal nivå?
– Nej, det var dålig energi, dålig kvalitet med puck, vinner inte så mycket närkamper, ingen supermatch från vår sida, suckar han.
Svåranalyserat kanske men varför blev det så?
– Vet inte riktigt, sådana matcher kan hända men det känns som att vi under ganska många matcher lämnat ett litet handikapp. Motståndarna har fått 2-0 och så har vi kommit tillbaka i matchen men inte idag, säger FBK-forwarden.
– Vi hittar ingen väg in i matchen idag, de vinner mycket fler närkamper än oss och har pucken mycket mer, då är det svårt att vinna.
– Malmö är stora, tuffa och tunga och vinner man inte närkamperna mot dem så är det svårt att slå dem.
Du skapade ändå en del lägen ihop med Victor Ejdsell och Michael Lindqvist.
– Ja, vi hade några lägen i första perioden sen vaskade Mitell om lite i kedjorna, jag spelade med "Limpan" (Linus Johansson) och Danne (Viksten) sen.
– Några lägen skapade vi idag men det är dålig kvalitet rakt igenom, många pucktapp och vi får inte faqst pucken djupt och långa anfall som vi är så bra på annars.
Viktigt att få tillbaka lagkaptenen Linus Johansson efter 6 veckors frånvaro?
– Jätteskönt! Han är verkligen en sån spelare som kan skapa momentum åt laget, är stark på pucken, säger Nygård.
– Han är en ledare i laget ochen viktig kugge i boxplay. Svårt att ha varit borta så länge, det tar några matcher att komma in i det. Men jättekul att han är tillbaka.
En riktigt lång och föga underhållande bussresa väntade efter matchen.
– Ja, vi är väl hemma nån gång bortåt fem i natt, bara att försöka sova, säger han.
På lördag väntar Frölunda hemma i Löfbergs Arena.
– Vi vet vad vi får från Frölunda, det brukar alltid vara roliga matcher mot dem, säger Nygård.
– Skönt att vara tillbaka på hemmaplan och jag kan lova att vi kommer att vara bättre på lördag än ikväll.
Rejält revanschsugna?
– Jo, det är klart, efter en sån här insats är man absolut revanschsugen!