Bottennapp av Färjestad i Malmö
Publicerad: 2023-01-26
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 4-0 (2-0, 1-0, 1-0).
Bottenlaget Malmö var hetare, kvickare och effektivare och körde över ett blekt Färjestad som inte kom upp i normal nivå.

Första perioden

Malmö hade lite mer puck men i stort inledde båda lagen lite avvaktande och hamnade på utsidan i respektive anfallszon. Målchanserna var ytterst lätträknade.
I mitten på perioden skapades det lite möjligheter och det var Malmö som tog ledningen efter 12:20. Ett högt backskott som Dennis Hildeby i FBK-målet räddade men Carl Persson kunde enkelt slå in returen.
Minuten senare fick Malmö matchens första numerära överläge och det ringde igen. Carl Söderberg fick stå obevakad nära målet och kunde raka in pucken efter 14:43.
Först i slutminuten fick FBK rejält tryck i anfallszonen men Marcus Nilsson eller Victor Ejdsell fick in pucken.

Andra perioden

Tendensen höll i sig, Malmö hade mer puck och skapade mest lägen. Malmö gjorde 3-0 genom Carl Söderberg efter fem minuters spel och uppförbacken var lång och brant för FBK.
Hemmalaget hade tre(!) ramträffar under perioden så hemmaledningen kunde varit ännu större. FBK vann för få närkamper, var tvåa på pucken mest hela tiden och när man fick målchanser så var avsluten för trubbiga för att överlista Brandon Maxwell i hemmamålet.

Tredje perioden

FBK fick sitt första numerära överläge efter dryga minuten och man hade ett par lägen att reducera men Maxwell räddade. De vit/gröna skruvade upp trycket alltmer och det osade reducering lång väg. Då fick Malmö en snabb spelvändning och Adam Ollas Mattsson kunde trycka upp pucken i högerkrysset till 4-0.
Med drygt halva perioden kvar kändes det uppgivet och Malmö hade flera lägen att öka på. Ett friläge för Söderberg som Hildeby räddade och en häftig sidledsräddning av densamme på Händemarks direktskott.
FBK försökte spräcka målnollan men hittade inte luckan förbi Maxwell i Malmömålet.

Det fanns inte mycket positivt att ta med sig till lördagens toppmöte med Frölunda, den här matchen var bara att kasta i papperskorgen.