Full pott i sikte efter ny seger
Publicerad: 2023-01-14
NDHL
Färjestad BK är fortfarande obesegrade i NDHL Västra. Idag stod en bortamatch mot Sandviken/Brynäs på programmet, och det blev en ny storseger. vid full tid visade matchklockan 0-7 (0-1, 0-5, 0-1).

Det var dock ett Färjestad som satt kvar i bussen under första perioden.
– Så kan man beskriva det. Det var en riktigt trött period med dåligt tempo och svagt spel överlag, säger tränare Silje Holös.

Trots det gick man till pausvila med en uddamålsledning efter ännu ett mål av Emma Murén. Ett mål som var hennes 21:a mål för säsongen. Den andra perioden hann knappt starta innan det var dags för måljubel nummer två då Megan Cornell gjorde sitt sjätte för säsongen.

Mittperioden var Färjestads bästa, vilket också siffrorna säger. När perioden var slut så hade fyra ytterligare målskyttar presenterat sig, och inför sista var det som så ofta förut avgjort. Andrine Furulund stängde butiken i tredje och fastställde resultatet.

– Förutom första perioden så tycker jag vi gör en bra match. Det vi vill ska klicka i börjar att göra det, och det behöver vi i nästa steg. Vi har i ärlighetens namn inte fått spela så mycket i egen zon under säsongen, men det kommer vi att få göra i nästa steg. Det är två matcher kvar i den här serien att fortsätta slipa på saker och ting, säger Holös.

Seriespelet i NDHL Västra avslutas med hemmamatch kommande söndag mot SHK och en bortamatch i Västerås som sista match.

MATCHFAKTA

SANDVIKEN/BRYNÄS - FÄRJESTAD BK
0-7 (0-1, 0-5, 0-1)
Mål, FBK: Emma Murén, Megan Cornell, Gabriella Johansson, Julia Hagnäs, Fam Pettersen, Andrine Furulund.
Skott 5-32 (1-9, 3-10, 1-13)
Utv, SIK 5x2 FBK 4x2
Publik: 71