VD har ordet
Publicerad: 2023-02-03
Bästa GrönVita vänner!

Började denna fredag med att vakna leende – ingen dum känsla i sig. Finns naturligtvis alltid orsak till ett leende men med en seger i ryggen när man går till sängs går det långt enklare. Jäkligt imponerande av lag och ledare att vända på steken igår mot Brynäs och till sist bärga en seger. Vi går lite på hörntänderna som jag brukar utrycka det med skador och annat som idogt försöker sätta käppar i hjulen för oss. Utmanande, och då såklart extra glädjande att laget lyckas prestera på den nivå man gör, förutsättningarna till trots. Fyrtio omgångar spelade och en tredjeplacering i tabellen för närvarande är givet läget som rått och råder jäkligt bra.

Vi hade Roger Ekström SHLs ordförande som gäst igår och fick tid för en bra dialog kring hockeyvärldens förutsättningar, möjligheter och utmaningar både på nationella och internationella planet. Oaktat liga, klubb eller företag så tenderar många frågor att med lite olika infallsvinkel vara desamma. Oerhört nyttigt att få tid till att föra dialog, få perspektiv och hitta gemensamma plattformar för att utveckla och komma vidare till gagn och nytta för alla. Kort sagt även i det sammanhanget fungerar vår stående devis ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”.

Veckan började annars med en tur till Zürich för styrelsemöte i E.H.C, Alliance of European Hockey Clubs. Men kan väl till att börja med konstatera att resandet i Europa på allvar kommit igång igen. Proppfulla flyg och inte ett endaste säte ledigt varken dit eller hem. Visst jag är part i målet men nog tusan behöver vi en flygplats i Värmland, dessutom en med flygförbindelser för att ta sig ut i Europa och världen samt vice versa. Det handlar om våra egna förutsättningar för konkurrenskraft och framtid. Förutom agendan i styrelsemötet fick jag också en rundvandring i Europas nyaste hockey Arena, Swiss Life Arena. Med sina 28000kvm, 12000 i kapacitet för publik och ofattbara knappa 2,7miljader i investering finns det naturligtvis saker där som man skulle önska sig på hemmaplan. Inte minst att få titta vidare på de möjligheter och innovationer man nyttjat vad gäller energi och hållbarhet. Väl hemma i vår egen arena igen igår med den upplevelsen i färskt minne kan jag (återigen månne part i målet) konstatera att vår egen Löfbergs Arena står sig bra, till och med väldigt bra!

1932 klubben hade samlats till match igår tillsammans med vår partner WeCall. Kul att få morsa på alla er som var med där innan matchen igår. Härligt GrönVitt engagemang och ett otroligt viktigt partnerskap till oss i Färjestad BK. Kul att vi kunde bjuda upp till en bra match och en vinst till sist även om mitt tips 8 - 2 inte funkade den här gången heller, men skam den som ger upp.

IF Göta, en framgångsrik och synnerligen välskött idrottsförening i vår stad står nästa helg som värd för Norden Kampen – en landskamp i friidrott som går av stapeln på söndag den 12 februari i Eva Lisa Holtz Arena. Vi i Färjestad BK gillar ju evenemang av alla slag så varför inte passa på att se friidrott av högsta klass? Slår ett slag för det och hoppas friidrottsgänget stöttas av fulla läktare den 12:e februari och givetvis håller vi tummar och tår för blågult och våra lokala förmågor!

Glöm nu för allt i världen inte bort damernas stundande kval till SDHL – det är på plats du gör skillnad och ditt stöd behövs live i arenan. Vår hemmaplan, vår borg och det ska kännas att man som motståndare är på vår mark. Information och biljetter hittar du på vår hemsida.

Nu packar jag ihop fredagen, tar till sälen för lite skidåkning. Morgonens träningspass med nätverket var ett Tabata pass. Det ska erkännas att jag har svårt att hålla isär vilka pass som heter vad men kul är det och säkert nyttigt. Hur smart det var återstår väl att se när jag ska åka skidor imorgon men armarna känns redan kunna få en god portion träningsvärk imorgon.

Må väl och ta hand om dig och andra så hörs vi vidare!

Trevlig hockeyhelg i stugorna!

Hälsar, Stefan

VD Stefan Larsson