FBK-kaptenen besviken och irriterad
Publicerad: 2023-01-31
Eftersnack
Förlust med 2-5 borta mot Linköping efter periodvis väldigt virrigt försvarsspel.
– När vi inte vinner några närkamper så vet ingen var de ska vara till slut, suckar lagkaptenen Linus Johansson.

De tre senaste matcherna har Färjestad uppträtt ruskigt ojämnt. Efter en plattmatch nere i Malmö (förlust 0-4 i torsdags) tog man en gruvlig revansch hemma mot Frölunda (seger 4-1 i lördags). Inför kvällens match mot Linköping saknades avstängde Ville Pokka men i övrigt var det samma lag som senast. Men LHC mer eller mindre körde över de grönvita.
I första perioden var det målvakten Matt Tomkins som räddade er?
– Ja, helt klart, säger lagkaptenen Linus Johansson som var tacksam att det "bara" var 2-1 för LHC i första pausen. Det kunde varit 4-1 eller 5-1.
Försvarsmässigt såg det ganska darrigt ut, de skapade chanser på löpande band?
– Ja, det blir ju så när vi inte vinner några närkamper.
Pokka avstängd och Max Lindroth utgick efter bara ett par byten, backbrist?
– Ja, det är svårare när man tappar spelare under matchen också, säger Linus.
– Och när vi inte vinner några närkamper så vet ingen var de ska vara till slut.
Men när Färjestad fick sitt första powerplay och reducerade till 3-2 mitt i andra perioden hände något.
– Vi fick lite energi av målet, helt klart, säger FBK-kaptenen.
Plötsligt var det ombytta roller och FBK som låg på med långa anfall. Men Linköping kunde öka på i tredje perioden till 4-2.
– De hade väl tjänat ihop till det, de hade spelat bra tidigare och får studsarna med sig, det är något man förtjänar, på nåt vis.
På slutet kom 5-2 i tom kasse och förlusten ett faktum.
Hur kan det variera så mycket i ert spel från match till match?
– Det går upp och ner ibland, vi spelade dåligt i Malmö men fick en uppsträckning inför matchen mot Frölunda, säger Linus.
– Linköping förlorade stort i Timrå senast (förlust 2-6) och fick väl en utskällning efter det.
Jo, FBK-kaptenen har helt rätt så tillvida att motivation och revanschlust är extremt viktiga i hockey. Höga adrenalinnivåer är ingen nackdel i en kampfylld sport, det kallas inställning och ikväll var det en tydlig brist på det.
Hur känns det för egen del, detta var din tredje match efter skadan?
– Tempomässigt och med flåset känns det bra, tycker jag, men det fattas väl lite hur man ska åka och ta sig till chanserna.
Svag insats mot Malmö, bra mot Frölunda och nu sämre mot Linköping. Då kan vi räkna med ett revanschsuget FBK hemma mot Brynäs på torsdag!