Damallsvenskan startar i helgen
Publicerad: 2023-02-03
Dam
I morgon startar damernas allsvenska. Frölunda, Malmö och Falu IF väntar i dubbelmöten. De tre främsta går vidare till nästa steg.

– Det är ju det här man har att vänta på. Få gå in i allsvenskan och spela bättre matcher, säger Emma Murén.

Både Färjestad och Frölunda har krossat motståndet i sin respektive serier. Nu blir nivån på matcherna snäppet högre.

Hur går tankarna inför den allsvenska premiären?

– Vi tänker väl att Malmö och Falun ska vi i alla fall ha bakom oss. Sen ska vi ge Frölunda en så bra match som möjligt. Men jag tror inte att det är omöjligt. Jag tror stenhård på det vi har, säger Murén.
{!A}

Den första matchen i allsvenskan är också ett möte mellan seriesegrarna i syd och väst - Frölunda mot Färjestad.

Hur tror du deras tankar går inför mötet med Färjestad?

– Jag tror att de kan få en liten överraskning, eftersom de har gått igenom den serien så jättelätt. Jag tror dessutom att vi kommer från en bättre serie än vad dem, tror att vi har haft det lite tuffare än vad de har haft. Men jag är inte säker, men vi borde kunna ställa till det lite för dem då de är skyhöga favoriter, menar Murén.

Vad får ni se upp med?

– De ju fyra bra spelare som är outstanding. Kan man försöka få bort dem så tror jag att det kommer vara jämnt. Men vi har ju också bra spelare, och kanske ett något bredare lag. De kommer ju spela smart, vilket vi också måste göra. Men vi tror att vi har lite verktyg i lådan som vi ska försöka använda, säger Murén.

Matchen i Frölundaborg i morgon kommer att sändas på GP.se med start 15:50. På söndag väntar Malmö på bortaplan. Första hemmamatchen i allsvenskan är på onsdag 8 februari få Falu IF gästar Löfbergs Arena.
Biljetter till hemmamatcherna hittar du genom att klicka på bilden nedan.

{!B}

– Publiken i Karlstad har verkligen ställt upp fantastiskt på killarna under säsongen. Det vore jättekul och framförallt väldigt uppskattat om de också ville komma och stötta oss på vägen mot vår stora dröm - att ta upp Färjestad i högsta serien, avslutar Emma Murén.