Nittonde raka för Färjestad
Publicerad: 2023-01-22
NDHL
Färjestad går mot rent hus i NDHL Västra. Efter 7-0 mot SHK hemma i Löfbergs Arena finns alla möjligheter att nå det första delmålet.
– Vi gör vad vi ska idag och ser fram emot fortsättningen, säger Silje Holös efter segermatchen.

Matchens första minuter var gästernas. Ett till synes ofokuserat hemmalag tappade puckar och hittade inte blad med sina passningar. Ju längre perioden led så såg det mer ut som förväntat. Totalt sett över hela perioden var det ändå hemmalaget som dominerade.

Mycket puckinnehav men inga mål. En mening som känns igen från säsongen. Men det kom ett till slut då Mimmi Gill efter 14 minuter slängde in en puck mot mål som letade sig in bland alla fötter framför. Bortsett från de inledande minuterna ger skotten i den första perioden (17-3) en bild av hur det såg ut.

Den andra perioden blev en sådan där andraperiod vi har vant oss vid i serien. En trög första, följt av en andra där allt släpper. Så också denna gång. Dryga minuten in i perioden satte Emelie Cordoba tvåan, och med en minut kvar av samma period satte Mimmi Gill sitt andra och lagets sjätte. Med en ledning 6-0 efter två blev den sista perioden ungefär som man kunde räkna med.

Gabriella Johansson satte sjuan tidigt in i perioden, och efter det var det ett massivt puckinnehav utan den där sista skärpan.
– Vi gör vad vi ska och ser nu fram emot serieavslutningen borta mot Västerås på onsdag. Vårt mål är att gå genom serien med idel vinster, vilket vi går för på onsdag. Sedan blickar vi framåt mot nästa steg, säger Silje Holös som vars lag hade långväga fans på plats på läktaren. Pappa Patric och dottern Ebba Carlsson från Göteborg fanns på läktaren och hejade fram sitt lag.
{!A}

– Vi brukar försöka åka en helg per säsong och kombinera en herr och dammatch, så vi såg gårdagen också, säger Patrik.
Förutom Patric och Ebba så fanns bland de 147 på läktaren också ett barnkalas där Hjördis firade födelsedag med sina kompisar i samband med matchen.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - SHK HOCKEY
7-0 (1-0, 5-0, 1-0)
Mål, FBK: Mimmi Gill 2, Emelie Cordoba, Emma Murén, Julia Pettersson, Linnéa Hedin, Gabriella Johansson.
Skott: 52-5 (17-3, 18-0, 17-2)
Utv, FBK: 2x2 SHK: 2x2
Publik: 147