Lucas Forsell tvåmålsskytt mot Frölunda
Publicerad: 2023-01-28
Eftersnack
FBK vann säkert mot Frölunda med 4-1 och 19-årige Lucas Forsell gjorde hälften av hemmamålen.
– Såklart kul att göra två mål men det viktigaste var hur vi svarade på den bleka insatsen mot Malmö senast, säger Forsell.

Efter 4-1-segern hemma mot Frölunda var det en sprudlande glad Lucas Forsell som mötte media. Inte så konstigt eftersom 19-åringen gjorde två mål i matchen.
– Såklart kul att göra två mål men det viktigaste var hur vi svarade på den bleka insatsen mot Malmö senast, det var inte vi, säger Lucas Forsell.
– Vi pratade om det, att vi var tvungna att komma upp en 7-8 nivåer. Och det svarade vi bra på, hela laget!
– Och det är kul när det är fullsatt hemma, ett jäkla tryck, en bra lördag!

Kedjekamraten Eric Engstrand låg bakom båda målen. På det första sköt Eric och pucken styrde på nåt och gick i mål. Eric utropades först som målskytt men efter koll på repriserna syntas det att Forsell var den som styrde in pucken med klubban.
– Jag hade på känn att jag var på den men ifall jag inte var det ville jag inte sno nåns mål, ler Lucas ödmjukt.
Även det andra målet kom efter ett skott från Engstrand som fick pucken från Marcus Westfält i en snabb spelvändning.
– Ett klassiskt hockeymål, sånt som vi tränar på varje dag. Tre mot två, kicka ut pucken, avslut, driv på kassen och vinn kampen framför mål, säger Lucas.
– Två bra hockeymål!
Såna mål som tränarna älskar, de lite "skitigare" målen med mycket vilja och kamp inblandat.

Det var "bara" 1-1 inför andra perioden, vad sa ni i paus?
– Att vi skulle ta kommandot, det är långt till båsen i andra, att vi skulle få momentum och att vi skulle tugga ner dem.
Och det kunde varit mer än 3-1 i andra?
– Ja, hade vi varit effektiva i PP så kunde det varit ännu mer.

Och det var kanske bra för FBK att Lucas tryckte in 4-1 i tredje, för sen drog Ville Pokka ett matchstraff och fem minuters spel i numerärt underläge väntade. Men ett hårt kämpande hemmalag spelade av de fem minuterna på ett strålande sätt, Frölunda hade bara två skott på mål.<
– All kred till dem som spelade boxplay idag, jag satt och njöt där i utvisningsbåset när jag satt av Pokkas straff, ler Lucas.

Du har haft en hackig säsong med en trög start i FBK och sen spel i Karlskoga.
– Ja, jag var lite för passiv under hösten. Men jag ville utvecklas så mycket som möjligt och fick jättebra hjälp i Karlskoga, jag fick ett stort förtroende och kom in i seniorhockeyn. Jag fick ett bra självförtroende, jag har Karlskoga att tacka för mycket.
Det var meningen från början att han skulle ha spelat längre tidoch fler matcher i Karlskoga men kom tillbaka till FBK efter de många skadorna och hans fina form i allsvenskan.
– Ja, meningen var att jag skulle vara kvar i Karlskoga men då kom skadorna och att jag presterat så bra gjorde att jag behövdes här, säger FBK-forwarden.
– Jag kände då att nu ska jag ta chansen och det tycker jag att jag har gjort. Ibland är det bra att ta ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt.
Han resonerar väldigt klokt för att vara så ung.
Steget till SHL kan vara stort för en junior och Forsell var lite frustrerad då han varit en van målskytt under hela sin juniortid.
– Ja, jag har byggt mitt spel på att göra mål men här är det viktigare att hjälpa laget att vinna, – Men jag älskar att göra mål och jag älskar att spela här i Färjestad, det är här jag vill vara.
Nu har han gjort 5 mål på de 12 matcher han spelat i FBK sen han kom tillbaka från Karlskoga så nu lär han bli kvar som SHL-spelare.