Jonathan Andersen har skrivit ett rookiekontrakt
Publicerad: 2023-01-10
Lagbygget
Det har blivit en hel del spel i a-laget för junioren Jonathan Andersen. Såpass mycket att han nu belönats med ett rookiekontrakt.

– Det har varit en händelserik höst, säger han.

Det var under matchen borta mot Oskarshamn som han klev över de ”magiska 100”.
– Det gick fort där i mellandagarna. Tror jag stod på 70 minuter innan, och sen var det skador och avstängningar som gjorde att jag fick spela mer, säger han.

Jonathan, som fyller 20 i februari, lämnade Arvika för spel i Grums inför säsongen 2019/20. Han blev kvar där i två säsonger innan han flyttade till Småland och Troja/Ljungby en säsong innan det bar av hem till Värmland igen. Den här gången till Färjestads U20. Efter en höst där a-laget varit skadedrabbat blev det fler och fler inhopp. Och när vi idag ser till antalet spelade matcher så är det lika många spelade i juniorlaget som i a-laget (22).
– Så är det väl nästan alltid när juniorer får chansen, att det är på någon annans bekostnad. Det gäller att täcka upp för skador och annat, men det enda man kan göra är att verkligen se till att ta chansen när den kommer. Som hockeyspelare har jag ju lärt mig grymt mycket under hösten, dels hur det är att spela i SHL, men också som spelare. Hur det än fortsätter framöver är det ju erfarenhet att ta med sig, men visst har det gått fort. Först Krakow, sen har det rullat på.

Förklara erfarenheten

– I början kör man väl bara på, man vill så mycket och tog slut alldeles för snabbt. Med erfarenheten nu kan man väl säga att jag ligger mer rätt i banan, avväger bättre och framförallt har jag blivit snabbare och starkare. Det märks om inte annat när jag spelare med juniorlaget att det är lättare att hålla undan för motståndare än det var innan. Samma gäller ju här på match och träning.

Finns det andra saker än bara just spelmässigt att lära?

– Absolut. Man lär sig varje dag genom att vara i a-lagsmiljön. Hur killarna sköter sin vardag och de dagliga vanorna, hur de fortfarande vill utvecklas oavsett hur bra de redan är eller hur gamla de är. Åslund står och nöter skott efter avslutad träning, och han är äldst i laget men vill fortfarande bli bättre. Sedan är det massor av små saker man snappar upp som man lägger i minnet.
{!A}

Trodde du att hösten skulle bli det den blev när du kom hit inför säsongen?

– Jag har gjort en lång resa i en kort karriär kan man säga. Och nej, jag hade väl inte tänkt så långt att jag efter jul skulle stå här med ett kontrakt när jag fortfarande är junior, men det är bara att fortsätta jobba hårt varje dag så får vi ser var det tar en, säger han.

Rickard Wallin är nöjd med det han och övriga i ledarstaben sett hittills.
– Jonathan har kommit in och täckt upp med förtjänst när vi haft en skadefylld höst. Vi tycker att det är jättekul att en värmländsk spelare, som gått en liten annorlunda väg till SHL, kommer in och gör såpass bra ifrån sig. Vi är väldigt glada över hans utveckling den här säsongen, och det ska bli spännande att se hans fortsatta resa, säger sportdirektör Rickard Wallin.

Kontraktet är skrivet säsongen ut.