Målkalas när FBK föll igen mot Skellefteå
Publicerad: 2022-09-29
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 4-6 (0-1, 2-2, 1-3).
FBK låg under med 0-2, 1-3 och 3-4 men kvitterade till 4-4 i tredje perioden. En olycklig utvisning gav 4-5 och ett mål i tom kasse fastställde slutresultatet till 4-6 i en gastkramande slutperiod.

Första perioden

Ett revanschladdat FBK, efter 0-6 i Skellefteå i tisdags, tog hand om spelet från start. Man gick på betydligt tuffare och mer aggressivt än senast. FBK dominerade kraftigt första halvan av perioden, dock utan att skapa många vassa målchanser. Hemmaövertaget underströks av att målvakten Dennis Hildeby fick första skottet mot sig efter nio minuters spel.
Men FBK drabbades av första utvisningen och Skellefteå är vassa i powerplay, man gjorde 3 mål i PP senast. Och man utnyttjade även denna chans då Oskar Nilsson kunde skjuta in pucken från blålinjen då Pär Lindholm täckte Hildeby. 0-1 efter 12:21.
I spel 5 mot 5 tog hemmalaget åter kommandot men avbröts åter av en egen utvisning, denna gång utan resultat för bortalaget.

Andra perioden

FBK fick en tung start då Max Lindholm kunde svepa in en retur efter en rörig situation vid hemmakassen. 0-2 efter 1:35.
Hemmalaget fortsatte att ligga på för ett reduceringspuck men gästerna hade flera farliga kontringar. Filip Sandberg hade ett friläge men Hildeby räddade starkt, en viktig räddning.
För minuten senare kom äntligen reduceringen när victor Ejdsell i mitten fick på en riktig handledskanon och pucken satt hårt vid högerstolpen. 1-2 efter 11:44!
Glädjen blev kortvarig, 41 sekunder för att vara exakt, då Petter Granberg sköt och sen petade in sin egen retur till 1-3.
FBk fortsatte att jaga, 2-3 kom efter 15:35 och var av det truligare slaget. Oscar Lawner försökte spela diagonalt till Henrik Björklund men pucken studsade på en Skellefteåskridsko och in bakom en ställd Gustaf Lindvall i bortamålet.
FBK fick sitt första numerära överläge i slutminuterna men lyckades inte få in kvitteringen.

Tredje perioden

FBK tog taget i spelet från start och skapade en hel del lägen men Lindvall höll tätt, till att börja med. För när Marcus Westfält från högerhörnet bröt sig in mot mål och sköt var Lindvall chanslös. Pucken satt högt på första stolpen och det var 3-3 efter 4:38!
Målkalaset fortsatte när Skellefteå återtog ledningen genom Pär Lindholm efter 10:17.
Nu var det FBK som svarade omedelbart för bara 28 sekunder senare kunde Marcus Westfält skicka in 4-4-pucken framför mål efter grymt förarbete av Henrik Björklund bakom mål.
Skellefteå fick ett powerplay med 3:54 kvar och den blev ödesdiger för FBK. Bortalaget fick in 4-5-pucken och det var upprört i hemmalägret då pucken verkade vara över plexit i sitautionen innan målet.
FBK fick ett powerplay med 1:27 kvar och plockade målvakten för spel sex mot fyra men det dröjde bara några sekunder innan 4-6 låg i den tomma FBK-kassen.

Ett snöpligt slut på matchen för FBK som verkligen var på gång när en tveksam utvisning ställde till det - igen.