Färjestad tog tre poäng mot HV71
Publicerad: 2023-01-14
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 3-1 (1-0, 1-1, 1-0).
Det var en jämn och spännande match när FBK hela tiden var i ledning. Oscar Lawner, Axel Bergqvist och Ville Pokka målskyttar, det sista i tom kasse,

Första perioden

Efter en ganska jämn inledning fick HV71 ett numerärt överläge i femte minuten. Man hade några halvchanser men Dennis Hildeby i hemmamålet räddade.
Nästa läge fick HV´s Nick Shore fri framför mål men Hildeby reflexräddade närskottet.
Spelmässigt var det böljande åt båda håll och få målchanser.
Efter 13:46 kom första målet och det var hemmalaget som slog till. Remi Elie tog in pucken innanför anfallsblå och släppte påucken till Oscar Lawner. Lawner sköt ett handledsskott som en skymd HV-målvakt i Joni Ortio såg väldigt sent och pucken slank in precis över benskyddet på hans klubbsida. 1-0 och jubel i en välfylld Löfbergs Arena!
Resultatet stod sig perioden ut och skotten 6-8 underströk att det inte var särskilt offensivt spel.

Andra perioden

HV71 inledde bäst men var trubbiga i de avgörande lägena. Spelet blev tuffare med fler, tunga tacklingar och det medförde att det blev grinigare och lite känslor på både isen och läktarna.
Efter en dubbelutvisning blev det spel 4 mot 4 och det utnyttjade hemmalaget. Backen Axel Bergvist fick pucken i vänster tekningscirkel och pricksköt in pucken i det högra, bortre krysset. 2-0 efter 7:24 och det var Bergqvists första mål i den grönvita tröjan!
FBK fick sitt första powerplay i tionde minuten och en fri Marcus Nilsson var nära att öka på ledningen. Istället vände spelet och Andy Miele kunde reducera till 2-1 med ett direktskott från nära håll.
Gästerna fick ett powerplay som de inte kunde utnyttja. Under periodens sista 6-7 minuter var det öppna målchanser åt båda håll men målvakterna Hildeby och Ortio höll tätt.

Tredje perioden

FBK drog på sig en utvisning i fjärde minuten och det osade kvittering. Men hemmalaget offrade sig Hildeby tog skotten.
HV fortsatte att jaga kvittering och när FBK tryckte på ganska hårt framåt för att göra 3-1 blev det väldigt öppet spel och lagen bytte chanser.
FBK fick chansen med en man mer i tolfte minuten men man hade bara en chans då Michael Lindqvist åkte igenom men kom för nära målvakten för ett avslut.
Tiden rann iväg för HV som tog timeout och plockade målvakten med drygt 2:20 kvar. FBK straffade dem med 3-1 i tom bur, förarbete Joakim Nygård och målskytt Ville Pokka med ett hårt slagskott.

Det var utan tvekan en lagseger men målvakten Dennis Hildeby förtjänar extra plus i kanten.