Tufft och jämnt när FBK föll mot Skellefteå
Publicerad: 2023-01-21
Matchreferat
Färjestad BK - Skellafteå AIK 1-2 (1-1, 0-0, 0-1).
Det bjöds på strålande underhållning när trean FBK mötte serietvåan Skellefteå. Det var jämnt, tufft och två fantastiska målvakter som höll nere siffrorna. Gästerna avgjorde i tredje i powerplay.

Första perioden

Det blev åka av från start, som alltid är det väldigt högt tempo när Skellefteå är på besök. Och det var gästerna som tog hand om spelet. FBK hade fullt upp att hålla rent i egen zon och trots två numerära överlägen hade hemmalaget svårt att skapa något framåt mot ett aggressivt bortalag.
Tom Kühnhackl fick ett friläge i sjunde minuten men Matt Tomkins i FBK-målet räddade.
Att 0-1 kom efter 12:35 var inte ologiskt, Anton Olsson åkte sig fri på vänsterkanten och pricksköt in pucken lågt vid den bortre stolpen.
Att kvitteringen skulle komma dryga minuten senare var inte logisk men frukten av ett fint pass från Marcus "Lilliz" Nilsson till Theodor Lenström som åkte sig fri. FBK-backen hakades och domarna dömde straff. Victor Ejdselltog hand om den och var väldigt kall när han vispade in pucken mellan benen på Linus Söderström. 1.1 efter 13:45!
FBK lyfte upp spelet i periodslutet och Ville Pokka var nära när han fick fritt i mitten men Söderström plockade. I nästa anfall fick gästerna Rickard Hugg nästintill öppet mål men Tomkins kastade sig i sidled och mirakelräddade.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut med betydligt bättre fart och aggressivitet, man dominerade inledningen och Skellefteå tog timeout efter 5:35. Tyvärrr utgick FBK-centern Remi Elie med en befarad knäskade tidigt i perioden.
Båda lagen skapade massor med chanser, Joakim Nygård åkte sig nästan fri i sjunde minuten men Söderström räddade. Halvminuten senare kom gästernas Andreas Wingerli fri men fick inte ordning på avslutet. Ytterligare en minut senare kom Jonathan Johnsson fri, siktade mellan benen men Tomkins knep igen benskydden och räddade.
FBK drog på sig en utvisning, Skellefteå tryckte på och det osade hett men Tomkins höll tätt.
Det bjöds på mycket underhållande hockey och det var tack vare två storspelande målvakter i Tomkins och Söderström som det "bara" var 1-1.

Tredje perioden

Det offensiva, fartfyllda spelet höll i sig även i tredje perioden och lagen hade varsinna perioder med hårt tryck i anfallszonen. Det dröjde dock till att FBK drog på sig en utvisning i nionde minuten innan nästa mål föll. Filip Sandberg fick pucken mitt framför mål och direktsköt otagbart vid vänsterstolpen och Skellefteå hade åter tagit ledningen efter 8:53.
Skulle FBK ha ork att åter jaga i ett underläge som man gjort så många gånger tidigare?
Jodå, man gjorde ett försök, Victor Ejdsell var nära i femtonde minuten men pucken tog i vänsterstolpen.
Tomkins lömnade målet med 1:27 kvar och FBK spelade 6 mot 5. FBK tryckte på med allt man hade men fick inte in pucken och det slutade 1-2.

Därmed sprak den nio matcher långa sviten med poäng i varje match för FBK. Skadorna börjar ta ut sin rätt, speciellt när man möter ett ordinarie Skellefteå som spelar riktigt bra.