Micke Lindqvist matchvinnare med två mål mot Örebro
Publicerad: 2021-01-30
Eftersnack
Färjestads skarpskytt Michael Lindqvist har haft en historiskt lång måltorka, inget mål på de senaste 11 matcherna. Men mot Örebro lossnade det äntligen, han satte 3-3 i tredje perioden och avgjorde sen straffläggningen till en 4-3-vinst för FBK. – Det var skönt, har väl jobbat ihop till det där, har haft 4-5 i målramen senaste matcherna, säger "Linkan".

Örebro körde över Färjestad första tio minuterna och tog ledningen med 1-0. Efter en FBK-timeout förbättrades spelet men det var enmålsunderläge efter första perioden.
– Första perioden är vi inte nöjda med men vi hade ett bra snack i pausen inför andra och vände på matchen i andra, därifrån tycker jag att vi spelar som vi vill, säger Michael Lindqvist.
"Linkan" har haft en elva matcher lång måltorka och i ett numerärt överläge träffade han ribban. För sisådär 5-6:e gången de senaste fem matcherna.
– Det var ju surrealistiskt på nåt vis, man tänkte "jaha, är det en sån dag igen", säger han och skakar lite på huvudet.
Men det skulle bli bättre, Peter Popovic sa att de "höjde rösten" i pausen. Men "Linkan" utvecklar det hela.
– Först så var det laget som snackade sen kom tränarna in och rev av en bra salva. När det sker så vaknar man ju till, jag tycker vi fick en bra respons på det, körde på dem och spelade som vi vill. Ingen var ju nöjd och ibland är det nyttigt att det höjs röster och skriks lite.

I andra perioden vände FBK 0-1 till 2-1 efter två blixtsnabba anfall. Vid 1-1 var det "Linkan" som spelade fram till Jacob Nilsson och han satte pucken distinkt rakt i nättaket.

Det gick blixtrande snabbt trots ett långt byte?

– Ja, vi hade varit länge i egen zon, men vi är bra tränade, vet du, när det luktar mål, då sticker man, skrattar han brett.
Kedjan med Lindqvist, Jacob Nilsson och Per Åslund låg bakom även 2-1-målet med den sistnämnde som målskytt.

I tredje perioden vände Örebro 2-1 till 2-3.
– Örebro är bra och kom tillbaka, starkt av oss att komma tillbaka än en gång och lyckas vinna till slut, säger "Linkan". FBK-forwarden spräckte nämligen sin långa mållösa svit i tredje perioden när han fick pucken i mitten från Martin Johansson. Han tvekade inte utan sköt snabbt.
– Kändes som att pucken touchade nåt och gick in men det var väl lite tur som jag samlat ihop till, säger han ironiskt. – Det var skönt, har väl jobbat ihop till det där, har haft 4-5 i målramen senaste matcherna.

Matchen gick till straffar där "Linkan" la den sista straffen av alla, efter att målvakten Henrik Haukeland gjort en fantastiskt plockräddning på Robin Kovacs straff sekunderna tidigare.

Vad tänkte du inför straffen?

– Har gjort ett gäng mål på exakt samma vis genom åren, jag tittade på Dannes straff och såg att den luckan fanns, pucken satt under plocken, i "gôbbhörnet" som man säger, skrattar 26-åringen.
– Skönt att vinna på hemmaplan, vi har vunnit några borta nu men det är viktigt att börja vinna hemma också.

Skönt att bryta måltorkan på 11 matcher?

– Ja, har inte ens varit i närheten av det, knappt hälften så många matcher tidigare, säger han.

Har det satt sig i huvudet?

– Klart det varit tufft, speciellt när vi har haft en svacka med laget och inte vunnit så mycket matcher under tiden jag inte gjort mål.
– Jag är van att göra mycket mål och hjälpa laget på det viset, när det går tungt för mig och tungt för laget blir det extra jobbigt. Klart man har funderat lite men jag tycker att jag hållit det på en bra nivå
– Känns som, utöver skotten i ramen, att jag har skjutit mer skott än nånsin mot mål, till slut tänker man att bara skicka in pucken mot mål så studsar den väl in till slut och det gjorde det idag, det var skönt.

Er kedja stod för alla fyra målen ikväll, du med fyra poäng efter två mål och två assist.

– Skönt såklart, var verkligen på tiden, det har inte riktigt stämt, även om vi spelat bättre senaste matcherna, tycker han.
– Viktigt att vi får igång fler kedjor och har ett brett producerande för att vi ska klättra i tabellen och vara med här i vår.