Stabil Färjestadseger mot Frölunda
Publicerad: 2023-01-28
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 4-1 (1-1, 2-0, 1-0). Det var intensiv och härlig hockey där FBK gjorde avgörande rycket i andra perioden när man gick från 1-1 till 3-1. I tredje stängde Lucas Forsell matchen med sitt 4-1-mål, hans andra i matchen.

Första perioden

Det var intensivt, fysiskt och tätt från start, som det brukar vara mellan dessa lag. Michael Lindqvist åkte igenom men när han skulle avsluta attackerades han bakifrån utan åtgärd från domarna. Gästerna fick matchens första numerära överläge efter en billig tvåa men ett aggressivt FBK släppte inte till några vassare lägen.
Efter halva perioden vaskades det fram några målchanser och Eric Engstrand gjorde ledningsmålet för FBK. Han kom från högerhörnet in i mitten och sköt, pucken styrde på Lucas Forsell framför mål och Lasse Johansson blev ställd. 1-0 efter 11:01!
Glädjen varade bara några minuter då Linus Nässén nära mål kunde styra in pucken mellan benen på Matt Tomkins.
I sjuttonde minuten fick hemmalaget powerplay men hade bara ett par halvchanser och det var 1-1 in till paus.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut betydligt starkare och Marcus Westfält hade första läget när han kom helt friu på högerkanten. Frölundamålvakten räddade dock skottet.
I fjärde minuten fick Frölunda ett powerplay och det osade hett runt FBK-målet men Tomkins tog allt.
Efter sex minuter sköt Ville Pokka från blålinjen, Johansson halvräddade och Oscar Lawner var först på returen och petade in pucken. 2-1!
Målet gav energi åt de grönvita och man tryckte på. Utdelningen kom efter 10:46 då Marcus "Lilliz" Nilsson passade ut långt ner till höger där Theodor Lennström sköt direkt. Frölundakeepern hann inte över i sidled utan pucken styrdes in mellan benen. 3-1!
Hemmalaget fortsatte att trycka på med långa anfall, hade två raka powerplay där man kanske borde fått in nån mer puck men det var 3-1 efter fyrtio minuters spel.

Tredje perioden

Frölunda försökte gå på reduceringsjakt men FBK höll dem på utsidan. I sjätte minuten kom istället 4-1 då Marcus Westfält spelade ut till höger där Eric Engstarnd kom. Han sköt et skott som det blev retur på och den kunde Lucas Forsell skicka in. Hans andra mål för kvällen!
Efter sju minuter åkte FBK-backen Ville Pokka på ett matchstraff för en knätackling på Jacob Nilsson. Ett hårt jobbande och uppoffrande hemmalag kunde dock spela av hela femminutersperioden på ett bra sätt, Frölunda hade bara två skott mot mål.
Där rök gästerna chans till poäng och när de dessutom drog på sig en egen utvisning rann tiden iväg.
FBK kunde ganska enkelt spela av matchen och säkra tre poäng. En härlig revansch efter bottennappet i Malmö.

Webredakt Hans-Göran Bäckström